بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» ریشه ماکا یا جیسینگ پرویی مزایای سلامتی ،درمانی

ریشه ماکا یا جیسینگ پرویی مزایای سلامتی ،درمانی

فواید ریشه ماکا

نام علمی این گیاه Lepidium meyenii است و از نظر ساختار گیاه شناسی، در دسته کلم‌ها قرار دارد. مکمل ریشه گیاه ماکا خواص فراوانی برای سلامت انسان دارد


 گیاه ماکا در سه رنگ زرد، قرمز و سیاه کشت می‌شود، اما نوع زرد رنگ آن معمولا فراوان‌تر است.بخش اصلی و خوراکی این گیاه، ریشه آن است. ریشه ماکا طعمی شبیه به خاک دارد. این گیاه برای تقویت سیستم عصبی بسیار مفید است و مکملی آرام‌بخش به حساب می‌آید.

ماكا چیست؟

ماكا يك سبزی ريشه ایی است كه سرشار از آنتی اكسيدان ها و مواد مغذی مانند ويتامين C ، مس و آهن است.

هزاران سال است که از این دارو استفاده می شود و نشان داده شده است که سلامت جسمی را تقویت می کند

ماكا به طور گسترده ای در فروشگاه های بهداشتی ، داروخانه ها و خرده فروشان آنلاین به صورت كپسول ، پودر ، عصاره یا مایع در دسترس است.

می توان آن را به راحتی به اسموتی ها یا وعده های غذایی اضافه کرد و اغلب قبل از ورزش برای تقویت سطح انرژی استفاده می شود.

همراه با یک رژیم غذایی مغذی و شیوه زندگی سالم ، اضافه کردن یک یا دو قاشق غذاخوری ماکا در رژیم غذایی شما ممکن است به بهبود سلامتی شما کمک کند.

ریشه ماکا حاوی مواد ریز مغذی بسیاری از جمله ویتامین C، B3، B6، B2، کلسیم، آهن، پتاسیم، مس، منگنزاست. هم چنین حاوی برخی ترکیبات گیاهی مانند گلوکوزینولات ها و پلی فنول ها می باشد. ریشه ماکا یا جینسینگ پرویی در طب سنتی افزایش انرژی روزانه بدنسازان و ورزشکاران استفاده می شود.ه اختلالات تیروئید باید در مورد استفاده از این گیاه احتیاط کنند چرا که حاوی ترکیبات گواتروژن هست که می تواند تولید هورمون های تیروئیدی را با اختلال مواجه کند.


قسمت خوراکی گیاه ریشه آن است که در زیر زمین رشد می کند و به رنگ های سفید یا سیاه دیده می شود.

از مکمل های حاوی ماکا یا گیاه ماکا در اسموتی ها، کیک ها، انرژی بار ها، اسنک ها استفاده کنید. دوز مناسب ماکا به فاکتور های مختلفی از جمله سن مصرف کننده، وضعیت سلامتی و شرایط بالینی دیگر ارتباط دارد. در حال حاضر دوز بهینه ای برای مصرف ماکا وجود ندارد اما دوز آن در مطالعات انجام شده از 1.5 گرم تا 5 گرم در روز متغیر بوده است.

ریشه گیاه ماکا خشک و به صورت پودر مصرف می شود ، بسیاری از افراد پودر ریشه ماکا را به اسموتی، خوراک جو و شیرینی هایشان می افزایند.


کاهش علائم یائسگی

 افت هورمون استروژن در هنگام یائسگی، می تواند باعث بروز علائم ناخوشایندی مانند گرگرفتگی، نوسانات خلق و خو، مشکلات خواب و تحریک پذیری شود. یک مطالعه مروری بر روی خانم های یائسه نشان داد که گیاه ماکا می تواند باعث بهبود علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی و اختلالات خواب شود. همچنین مطالعات حیوانی حاکی از اثر محافظت کننده ماکا در برابر پوکی استخوان پس از یائسگی بوده است.

بهبود خلق و خو

 برخی از مطالعات نشان داده اند که گیاه ماکا می تواند اثرات ضد اضطراب و ضد افسردگی داشته باشد به خصوص در خانم های یائسه. احتمالاً این اثرات ماکا مربوط به فلاونوئید های موجود در این گیاه است.

 عملکرد ورزشی و سطح انرژی

 این گیاه در بین ورزشکاران و بدن سازان محبوب است. برخی از مطالعات حیوانی نشان داده اند که ماکا می تواند عملکرد را در ورزش های استقامتی افزایش دهد. شواهدی برای تأیید اثرات ماکا بر افزایش توده عضلانی و قدرت فرد وجود ندارد.

 قدرت یادگیری و حافظه

 در مطالعات حیوانی ماکا قدرت یادگیری و حافظه را بهبود بخشیده است. در این زمینه به نظر می آید ماکای سیاه بهتر از انواع دیگر بوده است.

کاهش اندازه پروستات: بزرگ شدن خوش خیم پروستات (BPH) در مردان با فزایش سن شایع است. برخی مطالعات در حیوانات اثرات مثبت ماکا بر اندازه پروستات را تأیید کرده اند. به نظر می آید اثر ماکای قرمز بر سایز پروستات به علت ترکیبات گلوکوزینولاتی آن است که با کاهش خطر سرطان پروستات نیز مرتبط است.


تقویت سیستم ایمنی

 به علت دارا بودن مواد ریز مغذی فراوان، این گیاه می تواند در بهبود عملکرد سیستم ایمنی مؤثر واقع شود.


چگونگی مصرف ماکا

برای بیشتر افراد مصرف ماکا به صورت خوراکی در مقادیر متعادل، ایمن است. مصرف روزانه تا دوز 3 گرم برای 4 ماه ایمن بوده است. مطالعات کافی برای ایمنی مصرف ماکا در بارداری و شیردهی وجود ندارد؛ بنابراین، مصرف آن در بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.

به علت دارا بودن اثرات شبه استروژن، مصرف ماکا در شرایط و بیماری های حساس به هورمون مانند سرطان سینه، سطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز توصیه نمی شود.


مصرف جینسینگ پرویی علائم یائسگی از جمله گرگرفتگی و بی خوابی را درمان می کند.

همچنین مطالعات حیوانی نشان می دهد که ریشه ماکا می تواند به سلامت استخوان ها در زنان یائسه کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را در آن ها کاهش دهد.


 درمان افسردگی

مطالعات متعددی نشان داده اند که جینسینگ پرویی به دلیل مقادیر بالای فلاونوئید هایی که دارد می تواند به بهبود روحیه و خلق و خوی افراد کمک کرده و با کاهش استرس و اضطراب باعث درمان افسردگی می شود.


افزایش انرژی بدن

ادعا می شود که گیاه جینسینگ پرویی باعث افزایش قدرت، تقویت انرژی و بهبود عملکرد ورزشی در بدنسازان می شود.

ورزش یکی از مولفه های اصلی برای ساخت عضله و فرم دهی به بدن است؛ برخی تحقیقات حاکی از آن است که ماکا ممکن است باعث افزایش عملکرد فیزیکی بدن در ورزش شده و به این ترتیب باعث بهبود فرم دهی به بدن شود.

یک مطالعه کوچک بر روی 8 نفر نشان داده که مصرف مکمل ماکا به مدت 14 روز باعث افزایش زمان دوچرخه سواری در ورزشکاران شده است.


 تقویت حافظه و بهبود یادگیری

در طب سنتی بومیان پرو از جینسینگ پرویی برای تقویت حافظه و بهبود یادگیری کودکان استفاده می کنند.

در مطالعات حیوانی مشخص شده که ماکا به ویژه ماکای سیاه در جوندگان باعث تقویت حافظه می شود.

سلامت پروستات

مطالعات اولیه نشان می دهد که ماکای قرمز به دلیل مقادیر بالای گلوکوزینولات هایی که دارد، اندازه پروستات را کاهش داده و خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را از بین می برد. فشار خون

 در سال 2015 مطالعه نشان داده که مصرف 3.3 گرم ماکا در روز به مدت 12 هفته باعث کاهش فشار خون بالا در زنان یائسه می شود.

خواص گیاه برای پوست

 ضد آفتاب طبیعی

عصاره ماکا به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و گلوکوزینولات هایی که دارد مانند یک ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و پوست صورت را در برابر اشعه های مضر نور خورشید محافظت می کند.


دوران بارداری و شیردهی

اطلاعات دقیقی از اثر گیاه جینسینگ پرویی بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

تیروئید

گیاه جینسینگ پرویی مانند انواع دیگر اعضای خانواده کلم ها یک گواتروژن است و مصرف آن می تواند باعث اختلال در تولید هورمون های غده ی تیروئید شود.

طبیعت و مزاج جینسینگ پرویی گرم و خشک می باشد.


مقدار مصرف روزانه

حداکثر میزان مصرف پودر ریشه ماکا حدود 1.5 تا 5 گرم در روز است.

ارزش غذایی گیاه جینسینگ پرویی (28 گرم)

   کالری: 91

   چربی : 1 گرم

   کربوهیدرات : 20 گرم

   پروتئین : 4 گرم

   فیبر : 2 گرم


مزایای ریشه ماکا

سرشار از آنتی اکسیدان ها

ریشه ماکا به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی عمل می کند و سطح آنتی اکسیدان هایی مانند گلوتاتیون و سوپر اکسید دیسموتاز را در بدن تقویت می کند. آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر ، مبارزه با بیماری مزمن و جلوگیری از آسیب رساندن به سلول ها کمک می کنند.


یک مطالعه لوله آزمایش در سال 2014 نشان داد که پلی ساکاریدهای استخراج شده از ماکا فعالیت آنتی اکسیدانی بالایی دارند و در مبارزه با آسیب رادیکالهای آزاد مؤثر هستند


یک مطالعه حیوانی در جمهوری چک حتی دریافت که استفاده از دوز غلیظ ماکا به موش ها نه تنها وضعیت آنتی اکسیدانی آنها را بهبود بخشیده ، بلکه باعث کاهش قابل توجهی سطح کلسترول و تری گلیسیرید در کبد و کاهش قند خون می شود و به جلوگیری از پیشرفت بیماری مزمن کمک می کند.در همین حال ، یک آزمایش لوله آزمایش دیگر نشان داد که محتوای آنتی اکسیدانی عصاره برگ ماکا حتی می تواند در برابر آسیب های عصبی محافظت کند.


بهبود وضعیت آنتی اکسیدانی شما با جلوگیری از استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی می تواند برای جلوگیری از شرایطی مانند بیماری های قلبی ، سرطان و دیابت مفید باشد.با وجود این ، با وجود این نتایج امیدوار کننده ، مطالعات بیشتری لازم است برای درک چگونگی تأثیر آنتی اکسیدان های موجود در ریشه ماکا در انسان.


انرژی ، روحیه و حافظه را تقویت می کند

کسانی که مرتباً از پودر ماکا استفاده می کنند ، گزارش می دهند که باعث می شود احساس بیداری ، انرژی و رانندگی بیشتری داشته باشند ، اغلب پس از شروع استفاده سریعاً نسبتاً سریع. بعلاوه ، ماكا می تواند بدون افزایش "لرزه" یا احساس لرزش مانند سطح زیادكافئین ، به افزایش انرژی كمك كند .


آزمایشات بالینی نشان داده است كه ماكا ممكن است بر انرژی و استقامت تأثیر مثبت بگذارد. حفظ سطح انرژی مثبت نیز می تواند به بهبود خلق و خو کمک کند ، و برخی از مطالعات اولیه حتی دریافتند که ماکا ممکن است علائم افسردگی را کاهش دهد.


هنوز مشخص نیست که ماکا چگونه سطح انرژی را افزایش می دهد ، اما اعتقاد بر این است که از جلوگیری از افزایش سنبله و تصادف در قند خون و حفظ سلامت آدرنال کمک می کند ، این امر باعث تنظیم روحیه و انرژی در طول روز می شود. بالا رفتن سطح انرژی همچنین ممکن است به جلوگیری از افزایش وزن نیز کمک کند.


مطالعات متعددی همچنین نشان داده اند که ریشه ماکا از حافظه و تمرکز بهره می برد . در حقیقت ، دو مطالعه روی حیوانات در سال 2011 نشان داد كه ماكا سیاه قادر به بهبود اختلال حافظه در موش ها است كه احتمالاً به دلیل داشتن آنتی اکسیدان زیاد است.


سلامت زنان را بهبود می بخشد

مطالعات متعدد تأیید كرده اند كه ماكا از طریق چندین مکانیسم مختلف از سلامت زنان سود می برد.

ریشه ماکا ممکن است باعث بهبود عملکرد و تقویت انگیزه در زنان شود. یک مطالعه به بررسی تأثیر ریشه ماکا بر زنان یائسه با اختلال عملکرد ناشی از استفاده از داروهای ضد افسردگی پرداخته است. در مقایسه با دارونما ، ریشه ماکا توانست عملکرد را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. مطالعه دیگری یافته های مشابهی داشت گزارش داد که ماکاها به خوبی تحمل شده و قادر به بهبود میل و عملکرد هستند.


مطالعه ای در سال 2008 همچنین نشان داد كه ریشه ماكا هم از علائم روانشناختی و هم از نظر عملکرد در زنان یائسگی سودمند است. در حقیقت ، ماكا پس از شش هفته درمان توانست افسردگی و اضطراب ناشی از یائسگی را كاهش دهد .


ماكا همچنین قادر به تعادل هورمونهای زن است و حتی نشان داده شده است كه علائم یائسگی را كاهش می دهد .متعادل کردن سطح هورمون برای بسیاری از جنبه های بهداشت باروری بسیار مهم است و می تواند به کاهش علائمی مانند ناباروری ، افزایش وزن و نفخ کمک کند.


باعث افزایش باروری نر می شود

درمورد ریشه ماکا برای آقایان چطور؟ در حالی که مطالعات از این ادعا که ماکا سطح تستوسترون را بالا می برد ، پشتیبانی نمی کنند ، اما نشان می دهد که پودر ماکای از سلامت و باروری مردان برخوردار است.


یک مطالعه خارج از پرو نشان داد که مکمل ماکا به مدت هشت هفته میل را در مردان افزایش می دهد. در همین حال ، مطالعه دیگری در سال 2001 نشان داد كه ماكا به نكات ناباروری مردان ، به بهبود كیفیت و تحرک اسپرم كمك می كند ، دو عامل مهم .


همچنین ممکن است ماکا از اختلال عملکرد نیز بهره مند شود. یک بررسی در سال 2010 ، نتایج چهار کارآزمایی بالینی را که تأثیر ماکارا بر میل را ارزیابی می کند ، خلاصه کرد و گزارش داد که دو مورد از این مطالعات نشان دهنده بهبود عملکرد و تمایل در زنان و مردان است. با این حال ، دو آزمایش دیگر نتیجه مثبتی پیدا نکردند ، بنابراین تحقیقات بعدی هنوز مورد نیاز است.

ماکا تغذیه

پودر ریشه ماکا منبع عالی پروتئین ، فیبر و چندین ویتامین و مواد معدنی از جمله ویتامین C ، مس و آهن است. این ماده همچنین حاوی بیش از 20 اسید آمینه - از جمله هر هشت اسید آمینه ضروری - و مقدار زیادی از گیاهان دارویی تقویت کننده سلامتی است . همچنین حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی مفید از جمله گلوکوزینولاتها و پلی فنولها است و یک انتخاب محبوب برای رژیم وگان است .

یک اونس (یا حدود 2 قاشق غذاخوری) پودر ماکا حاوی تقریبا

91 کالری

20 گرم کربوهیدرات

4 گرم پروتئین

1 گرم چربی

2 گرم فیبر غذایی

79.8 میلی گرم ویتامین C (133 درصد DV)

مس 1.7 میلی گرم (84 درصد DV)

4.1 میلی گرم آهن (23 درصد DV)

560 میلی گرم پتاسیم (16 درصد DV)

0.3 میلی گرم ویتامین B6 (16 درصد DV)

منگنز 0.2 میلی گرم (11 درصد DV)

1.6 میلی گرم نیاسین (8 درصد DV)

70 میلی گرم کلسیم (7 درصد DV)

ریبوفلاوین 0.1 میلی گرم (6 درصد DV)

ماكا بر اساس رنگ ریشه های آن طبقه بندی می شود و بیشتر آنها زرد ، سیاه یا قرمز است. همه رنگهای ماكا فواید مشابهی دارند ، اگرچه تصور می شود كه انواع و رنگهای خاص ماكا برای برخی از شرایط پزشکی مفید هستند. پودر ماکارو سرخ ترین شکل مکمل رایج است. پودر ماكلای ژلاتینیزه گاهی به آرد ماكا گفته می شود.


ماکا تمایل دارد که طعم خاکی و کمی مغذی داشته باشد و به آن اشاره ایی به پروانه کند که به خصوص در هنگام افزودن به جو دوسر یا غلات به خوبی کار می کند. همچنین این طعم بسته به نوع ماکارا متفاوت است ، به طوری که ماکای سیاه کمی تلخ تر و ریشه های کرم رنگ و طعم حتی شیرین تری دارند. پودر ماكا را می توان به راحتی به اسموتی ها و نوشیدنی ها اضافه كرد یا در دستور العمل ها مخلوط كرد.


به خاطر داشته باشید که بیشتر افراد ترجیح می دهند مایکروویو نکنند و یا پودر ماکای خود را در دمای بالا گرم نکنند ، زیرا فرآیند گرمایش ممکن است باعث کاهش برخی از مواد مغذی شود.


در کوه آند که کشت ماکائو در آن رخ می دهد ، محلی ها ممکن است روزانه به اندازه یک پوند از ریشه خشک یا تازه ماکارا مصرف کنند. ترین مکمل مردم با جایی بین یک گرم تا 20 گرم در روز به صورت پودر.


اگر چه هیچ رسمی توصیه می شود دوز پودر ماکارو وجود دارد، بهتر است برای شروع با یک قاشق غذاخوری در مورد (به صورت پودر) روزانه و کار راه خود را به دو تا سه قاشق غذاخوری گسترش در طول روز. از آنجا که ماكا به دلیل افزایش انرژی و استقامت شناخته شده است ، بسیاری از افراد دوست دارند قبل از تمرین ، آن را مصرف كنند تا بتوانند انرژی اضافی را پشت سر بگذارند.


دستور العمل های ریشه ماکا

راه های بی حد و حصر برای گنجاندن این SUPERFOOD را به رژیم غذایی شما وجود دارد. در اینجا چند دستور ماکارا برای شروع کار آمده است:

توپ های میان وعده ای نارگیل و ماکا

اسموتی سبز ماکا

شکلات خام شکلات بلوند شکلات ماکا

پنکیک آرد ماکارا و نارگیل

ماکا روتت در مقابل جینسنگ

مانند ماكا ، جینسنگ گیاهی است

كه دارای ریشه های گوشتی و خواص دارویی قوی است. هر دو قرن ها در طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفتند و اعتقاد بر این است که مزایای سلامتی مشابهی مانند حافظه تقویت شده ، افزایش سطح انرژی ، کاهش علائم یائسگی و کاهش قند خون دارند. جینسنگ و ماكا همچنین حاوی آنتی اکسیدان هستند و همچنین دارای قدرت ضد التهابی قدرتمندی هستند.


با این حال ، تفاوت های مشخصی وجود دارد که این دو سبزی ریشه را از هم جدا می کند. اول از همه ، تحقیقات بیشتری در مورد جینسنگ وجود دارد ، و با طیف گسترده ای از فواید بی نظیر سلامتی همراه است. در واقع ، برخی از آزمایشات و آزمایشگاهی حیوانات نشان داده اند که جینسنگ ممکن است عملکرد مغز ، کمک به کاهش وزن ، افزایش ایمنی و حتی مبارزه با سلول های سرطانی را بهبود بخشد.


علاوه بر این ، در حالی که ریشه ماکا در واقع یک سبزی صلیبی مانند کلم بروکلی یا جوانه بروکسل به حساب می آید ، جینسنگ متعلق به خانواده گیاهان Araliaceae است که در درجه اول از درختچه ها و درختان گرمسیری تشکیل شده است. جینسنگ همچنین گرچه تلخ تر است در حالی که ماکا طعم خاکی و مغذی دارد که اغلب به دستور العمل ها و نوشیدنی ها اضافه می شود تا هم مواد مغذی و هم خاصیت طعم آن را تقویت کند.


سطح استروژن را متعادل می کند

استروژن هورمون اصلی زن است که وظیفه تنظیم سیستم تولید مثل را دارد. عدم تعادل در این هورمون حیاتی می تواند باعث ایجاد علائم مختلف از نفخ تا دوره های نامنظم قاعدگی و نوسانات خلقی شود. میزان استروژن که خیلی زیاد یا پایین است نیز می تواند باعث شود تخمک گذاری و باردار شدن برای زن مشکل باشد.

ریشه ماکا می تواند به تعادل سطح هورمون و کنترل میزان استروژن در بدن کمک کند. یک مطالعه که در ژورنال بین المللی علوم زیست پزشکی منتشر شده است به 34 زن اولیه یائسگی یک قرص حاوی ماکا یا دارونما دو بار در روز به مدت چهار ماه داد. نه تنها ماكا به متعادل كردن سطح هورمون كمك كرد ، بلكه علائم يائسگی مانند عرق شب و گرگرفتگی را نيز تسكين داده و حتی باعث افزايش تراكم استخوان مي شود.


علاوه بر کاهش علائم یائسگی ، تنظیم میزان استروژن همچنین می تواند به بهبود سلامت تولید مثلی و باروری و کاهش علائم مرتبط با شرایطی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مانند رشد بیش از حد مو ، افزایش وزن و آکنه کمک کند.

جینسینگ پرویی یا همان ریشه گیاه ماکا در واقع متعلق به کشور پرو است. این گیاه، یک آداپتوژن می‌باشد، که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، چربی‌های خوب، استرول‌های گیاهی و آمینو اسیدهای مختلف است.

مردم پرو، از ماکا به عنوان یک ابر غذا می شناسند ومعتقدند که این گیاه، یک انرژی‌زای واقعی برای انسان و هدیه طبیعت به او است. گیاه ماکا در ارتفاعات بلند 3 هزار و 500 تا 5 هزار متری کوه‌های آند می‌روید.


مکمل‌های ماکا در افزایش انرژی و استقامت

 ورزشکاران و بدنسازان، می‌توانند از ریشه ماکا به عنوان یک مکمل انرژی‌زا استفاده کنند. این گیاه تاثیر زیادی بر بهبود عملکرد و افزایش انرژی ورزشکاران دارد.


مطالعاتی که در سال 2009 درباره تاثیرات جینسینگ ماکا بر ورزشکاران و افزایش انرژی آن‌ها صورت گرفت، نشان داد که مصرف عصاره ماکا در 14روز باعث بهبود عملکرد دوچرخه سواران مرد می‌شود. البته این تاثیر در مقابل سایر افرادی که از این مکمل مصرف نکرده بودند، چندان محسوس نبود. با وجود این، مصرف طولانی مدت آن، نتایج چشمگیرتری در افزایش انرژی افراد داشت.


افزایش قدرت باروری با مصرف جینسینگ پرویی

از دیگر تاثیرات ریشه ماکا بر سلامت افراد، افزایش قدرت باروری است. این تاثیر در مردان بسیار چشمگیرتر است. بررسی‌های صورت گرفته در سال 2016 نشان می‌دهد که کیفیت اسپرم‌ها و قدرت باروری مردانی که از این مکمل استفاده می‌کنند، نسبت به سایر افراد بسیار بیشتر است. البته هنوز مطالعات بیشتر برای تکمیل اطلاعات در این زمینه ادامه دارد.

تاثیر ماکا بر بهبود وضعیت روحی افراد

فلانوئیدها، معمولا باعث بهبود وضعیت خلق و خو در افراد می‌شوند و اضطراب‌های محیطی را کاهش می‌دهند. ریشه ماکا حاوی مقادیر فراوانی فلانوئید است، به همین دلیل به بهبود وضعیت روحی و اخلاقی افراد کمک می‌کند.

در سال 2015، مطالعه‌ای بر روی 14زن یائسه چینی که دچار احساس اضطراب و اختلال افسردگی بودند صورت گرفت. در این مطالعه زنانی که از ریشه ماکا استفاده می‌کردند، شاهد بهبود بیشتر علائم افسردگی در روان خود بودند.

پودر جینسینگ پرویی

نقش موثر ریشه گیاه ماکا بر کاهش فشارخون

تحقیقات غیررسمی نشان می‌دهد، که ریشه ماکا به بهبود فشار خون کمک می‌کند. در تحقیق که سال 2015 صورت گرفت، مشخص شد که مصرف روزانه 3.3 گرم از جینسینگ پرویی به مدت 12هفته، باعث کاهش فشار خون زنان یائسه می‌شود.


جینسینگ ماکا و کاهش آسیب‌های ناشی از تابش آفتاب

می‌تواند از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش آفتاب محافظت کند. مطالعاتی که در سال ۲۰۱۱ بر روی حیوانات انجام شد، نشان داد که عصاره‌های برگ ماکا به جلوگیری از تشکیل سلول‌هایی که ناشی از آفتاب سوختگی هستند کمک می‌کند. عصاره این گیاه همچنین می‌تواند آسیب‌های ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش دهد.


عملکرد موثر ماکا در مبارزه با رادیکال‌های آزاد

 ریشه گیاه ماکا دارای موادی است، که باعث تقویت آنتی اکسیدان‌های طبیعی بدن مانند گلوتاتیون و سوپراکسید دیسموتاز می‌شود. این آنتی اکسیدان‌ها برای مقابله با رادیکال‌های آزادی که به سلول‌های بدن آسیب می‌رسانند، کمک می‌کند. پزشکان معتقدند که آنتی اکسیدان‌ها، نقش موثری در پیشگیری و جلوگیری از بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی و سرطان دارند.


کاهش و بهبود علائم یائسگی با مصرف ماکا

طرفداران جینسینگ پرویی معتقدند که این مکمل باعث تعادل در میزان هورمون استروژن می‌شود. تعادل این هورمون در بدن زنان، به خصوص در زمان یائسگی نوسان دارد و باعث بروز عوامل ناخوشایندی می‌شود.

 براساس مطالعات صورت گرفته، زنان یائسه‌ای که روزانه دو کپسول حاوی ماکا مصرف کرده‌اند، شاهد کاهش علائمی مانند گرگرفتگی، عرق شبانه و سایر عوارض مربوط به یائسگی بوده‌اند.

تاثیر ماکا بر افزایش قدرت یادگیری و بهبود حافظه

ریشه جینسینگ ماکا می‌تواند باعث بهبود یادگیری و تقویت حافظه شود. براساس تحقیقاتی که در سال 2011 بر روی دسته‌ای از موش‌های صورت گرفت، مصرف ماکا باعث افزایش قدرت حافظه این حیوانات شد.


استفاده از ماكا در بیش از 3000 سال قابل ردیابی است. از نظر تاریخی ، این گیاه ریشه ای توسط پرویان باستان به عنوان نوعی ارز برای تجارت مورد استفاده قرار می گرفت و همچنین به دلیل خواص دارویی آن به ارزش گنج می خورد. این دارو برای درمان انواع بیماری ها از جمله مشکلات قاعدگی ، یائسگی ، سرطان معده ، خستگی ، استرس و کم خونی مورد استفاده قرار گرفت. حتی گفته می شود كه جنگجویان اینكان قبل از شروع جنگ به ریشه ماكا تغذیه می شدند تا استقامت و قدرت خود را تقویت كنند.


در دوره ای که تمدن اینکا در منطقه آند در حال شکوفایی بود ، ماکا به طرز باورنکردنی ارزشمندی در نظر گرفته شد. در حقیقت ، استفاده از آن حتی محدود و فقط برای حق امتیاز اختصاص داشت. بعداً به اسپانیا وارد شد و توسط حق امتیاز اسپانیا برای افزایش سطح انرژی و تأمین مواد مغذی اضافی مورد استفاده قرار گرفت.


امروزه ماكا در درجه اول به صورت پودر یا كپسول مصرف می شود. با این حال ، به طور سنتی ، ریشه تازه پخته شده و سپس مصرف می شد ، زیرا پروییان معتقد بودند که خوردن ماکای خام می تواند باعث مشکلات گوارشی و تیروئید شود.


عوارض جانبی و احتیاط های احتمالی ریشه ماکا

ماكا برای بیشتر افراد بی خطر است و با حداقل خطر عوارض جانبی ماكا قابل مصرف است. گفته می شود ، برخی از افراد هستند که ممکن است بخواهند میزان مصرف خود را تعدیل کنند.


اگر مشکلی در تیروئید وجود دارد ، باید مصرف ماکارا را در حد اعتدال حفظ کرده و از مصرف آن خام خودداری کنید. این امر به این دلیل است که حاوی goitrogens است ، که مواد هستند که می توانند عملکرد تیروئید را مختل کنند ، به خصوص در افرادی که مشکل تیروئید دارند. در صورت بروز کم کاری تیروئید یا سابقه مشکلات تیروئید ، قبل از مصرف ماکا با پزشک خود مشورت کنید .


به دلیل اثرات ماكا بر روی سطح هورمونها ، پزشكان معتقدند كه ماكا نباید توسط افرادی كه برای درمان بیماری هایی مانند سرطان پستان یا سرطان پروستات یا برای سایر موارد جدی به آنها تكیه می دهند ، از داروهای تغییر دهنده هورمون استفاده كنند. همچنین به افرادی که فشار خون بالایی دارند توصیه می شود که از مصرف ماکا برای جلوگیری از عوارض جانبی ریشه ماکا خودداری کنند.


سرانجام ، تحقیقات ایمنی در مورد ایمنی ماكا برای خانمهایی كه حامله هستند و یا شیر می گیرند ، وجود دارد. تا زمانی که ایمن بودن آن تأیید نشود ، بهتر است این خانمها از ماکا خودداری کنند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده