بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مراقبت از گیاه عنکبوتی یا گل گندمی: نکاتی درباره باغبانی

مراقبت از گیاه عنکبوتی یا گل گندمی: نکاتی درباره باغبانی

گیاه عنکبوتی یا گل گندمی گیاهی با برگ‌های باریک و دراز سبز رنگ است که نواری سفید رنگ در وسط برگ‌هایش دارد. گل گندمی از گیاهان بسیار مفید است و باعث تصفیه هوا می شود. تکثیر گل گندمی در خانه به راحتی انجام می‌شود. حتی افراد تازه کار هم می توانند به آسانی گیاه گندمی خود را تکثیر کنند و تعداد بیشتری از این گیاه زیبا داشته باشند. گل گندمی (Chlorophytum comosum) یکی از سازگارترین گیاهان خانه و آسانترین گیاه برای رشد محسوب می شود. این گیاه می تواند در شرایط گسترده ای رشد کند و اسم گیاه عنکبوت به دلیل اینکه مانند عنکبوتها که از گیاه مادر یا ازعنکبوتها روی تار یا شکم مادر آویزان هستند ، به این نام خوانده می شود. این اسپایدرت ها که در انواع سبز و یا متنوع موجود است ، اغلب به عنوان گل های سفید کوچک شروع می شوند.

نکاتی درباره باغبانی برای گیاهان عنکبوتی

گیاهان نیز مانند هر موجود زنده دیگری برای زنده ماند به شرایط محیطی و مواد غذایی نیاز دارند که بتوانند عمر طولانی و زندگش سالمی داشته باشند. گندمی از گیاهان آپارتمانی همیشه سبز است که نگهداری ساده ای دارد و برای افراد مبتدی گزینه مناسبی به شمار می رود. برگ های کشیده، بلند، باریک و تیز این گیاه حالت آویزان دارد و منظره زیبایی به وجود می آورد. برگ ها به رنگ سبز روشن با نوارهای سفید موازی هستند.

ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما مطلب مرتبط ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما

ارتفاع این گیاه حدود 30 سانتیمتر است. این گیاه در فصل تابستان بر روی دمگل بلند، به گل می رود که شکل ستاره ای دارد.

نور و دمای مورد نیاز برای گندمی

این گیاه به نور متوسط و غیر مستقیم نیاز دارد و بهتر است گندمی را نزدیک پنجره ولی به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. این گیاه نسبت به دمای پایین تا حدود صفر درجه مقاوم است.

آبیاری برای گیاه گندمی

آنچه در مورد آبیاری گندمی باید مورد توجه قرار گیرد، دانستن این نکته است که در فاصله بین دو آبیاری خاک باید خشک شود. در دمای بالاتر از 15 درجه اسپری برگی را سه بار در هفته انجام دهید. در فصل تابستان می توان تعداد دفعات را بیشتر کرد.

خاک مناسب گیاه

مخلوط خاک باغچه، ماسه و کمپوست برای گندمی مناسب است.

تغذیه و کود دهی

کود دهی گیاه گندمی را در فصل بهار و تابستان به اندازه 2 گرم در لیتر و هر هفته یکبار انجام دهید.

نکاتی برای نگهداری از گیاه گندمی

گندمی رشد زیادی دارد و باید گلدان آن را حداقل سالی یکبار تعویض کنید.

برای تمیز کردن برگها فقط از غبارپاشی آب استفاده کنید.

از مواد براق کننده شیمیایی به هیچ وجه استفاده نکنید.

گیاهی خریداری کنید که نوک برگهایش سالم باشد.

گیاه پزشکی و درمان بیماری

گیاه از وسط و قسمت طوقه گیاه دچار پوسیدگی شده است: آبیاری را کم کنید.

برگها لاغر، ضعیف و کمرنگ شده اند: درجه حرارت را پایین بیاورید.

برگها نرم و شفاف شده اند: گیاه را به مکان گرمتر ببرید.

رگه های روشن روی برگ در حال محو شدن هستند: گلدان را به مکان پر نورتر منتقل کنید.

لکه قهوه ای روی برگ دیده می شود: از مواد شیمیایی برای تمیز کردن برگها استفاده نکنید.

برگ در قسمت نوک قهوه ای می شود: آبیاری را بیشتر کنید یا از اشعه مستقیم آفتاب دور کنید.

گیاه ضعیف و برگها پژمرده اند: تغذیه و کوددهی انجام دهید.

از بین رفتن لبه های برگ ناشی از خوردن برگ توسط حشرات: از حشره کش تماسی استفاده کنید.

زیر برگها تار عنکبوت گرفته است و برگها طوسی رنگ شده اند: کنه قرمز ریز را با سم مخصوص نابود کنید.

گیاه گندمی را می توانید از طریق تقسیم بوته و خوابانیدن گیاهچه ها تکثیر کنید. برای تقسیم بوته، زمانی که گلدان را در فصل بهار تعویض می کنید، می توانید قسمت های مختلف گیاه که هرکدام ریشه کامل دارند را در گلدان های مجزا بکارید.

 تکثیر گل گندمی از طریق گیاهچه ها در آب و خاک انجام می‌شود و ریشه دار کردن گیاهچه ها در آب یا خاک تفاوتی با یکدیگر ندارند. تکثیر گل گندمی از طریق بذر نیز امکان‌پذیر است که زمان بیشتری می‌برد.

طریق گیاهچه‌ ها

گیاه گندمی در فصل تابستان گل می‌دهد و اگر گیاه بارور نشود، گیاهچه‌ها شروع به رشد می‌کنند. اگر گل‌ها بارور شوند به جای گیاهچه دانه تولید می‌‌کند. از گیاهچه‌ها می‌توان برای تکثیر گل گندمی استفاده کرد. پیدا کردن گیاهچه‌های گل گندمی کار ساده‌ای است.


هر یک گیاهچه‌‌ای که تکثیر می‌کنید به یک گیاه گندمی کامل تبدیل می‌شود. گیاهچه‌ها به دو شکل دیده می‌شوند : یا با ریشه هستند و یا بدون ریشه رشد می‌کنند.


از دو طریق می توانید ریشه‌زایی کنید

از طریق قرار دادن آنها در مجاورت خاک

گذاشتن گیاهچه ها در آب

قلمه زدن گل گندمی

روش اول : قرار دادن گیاهچه‌ها در مجاورت خاک

گیاهچه گندمی با قرار گرفتن در مجاورت خاک شروع به ریشه‌زایی می‌کند. برای این کار چند گلدان دیگر به قطر 9 سانتی‌متر بردارید. در آن‌ها مقداری کمپوست و ماسه بریزید. هر گیاهچه‌ را در یک گلدان جدید بخوابانید و کمی در خاک آن فرو کنید. می توانید قبل از قرار دادن گیاهچه ها در گلدان جدید به قاعده‌ی آن‌ها مقداری هورمون ریشه‌زایی بزنید تا سریع‌تر ریشه بدهد.


به کمک یک سنجاق گیاهچه را در خاک نگه دارید.

 2 تا 3 هفته صبر کنید تا گیاهچه‌ها ریشه بدهند. آبیاری مداوم را در این مدت فراموش نکنید. البته اگر خاک گیاه غرقاب شود باعث پوسیدگی ریشه و توقف رشد می‌گردد.

اکنون می‌توانید با کمک یک قیچی تمیز گیاهچه گندمی را از گیاه مادر جدا کنید و گیاه جدید را در گلدان جدیدش نگهداری کنید.


روش دوم : قرار دادن گیاهچه‌ها در آب

گیاهچه‌ها را با دقت از گیاه مادر جدا کنید.

گیاهچه‌هایی که هنوز ریشه نداده اند را می توانید تا زمانی که ریشه بدهند در ظرف آبی قرار دهید. ظرف باید تا حدی آب داشته باشد که ناحیه ریشه‌ای را کامل بپوشاند. ظرف آب را در محلی که نور غیرمستقیم دریافت می‌کند قرار دهید و تا ریشه دادن گیاهچه‌ها صبر کنید.

گیاهچه‌های ریشه زده را در گلدان‌هایی جدا بکارید. از خاک پایه پیت یا پرلیت استفاده کنید. دقت کنید که خاک زهکشی خوبی داشته باشد.

خاک را آبیاری کنید تا وقتی آب از سوراخ زیر گلدان خارج شود. آب اضافی را از زیرگلدانی دور بریزید تا گیاهچه‌ها در آب نمانند. ماندن در آب باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.

خاک را مرطوب نگه دارید تا گیاهچه‌ها شروع به رشد کنند. گیاهچه‌های گندمی تا شروع رشد به رطوبت زیادی نیاز دارند تا بتوانند ریشه‌هایشان را در خاک مستحکم کنند.


نکته: گیاهچه‌هایی که در خاک ریشه می دهند نسبت به آن‌هایی که در آب ریشه داده‌اند سریع‌تر به شرایط جدید عادت می‌کنند. گیاهچه‌‍‌هایی که در آب ریشه می‌دهند ممکن است بعد از کاشتن در خاک چند روزی پژمرده شده و رشدشان کند شود. این اتفاق طبیعی است و بعد از عادت کردن گیاه به خاک و مکان جدید رشد خود را از سر می گیرد.

از طریق بذر

بذر‌های گیاه را در فصل پاییز جمع کنید و آن‌ها را تا بهار سال بعد نگه دارید. در فصل بهار بذر‌ها را در گلدانی با خاک مناسب قرار دهید و مقداری خاک رویشان بریزید. روی گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید تا رطوبت اطراف گلدان حفظ شود. روی پلاستیک چند سوراخ برای تبادل هوا ایجاد کنید. تا زمان جوانه زدن بذر ها خاک گلدان را همواره مرطوب نگه دارید. گلدان را در محیطی با دمای 18 تا 22 درجه بگذارید. بعد از 6 تا 8 هفته بذ‌ر‌ها جوانه می‌زنند و شما چندین گیاه جدید دارید.

بیماری گل گندمی

گل گندمی که به آن گیاه عنکبوتی هم می‌گویند، گیاهی همیشه‌ سبز با برگ‌های خطی و باریک است. این گیاه زیبا علاوه بر قیمت مناسب، خواص زیادی دارد و می‌تواند برای نگهداری در منزل گزینه مناسبی باشد. نگهداری از گیاه گندمی آسان است اما در صورت رعایت نکردن بعضی از نکات مراقبتی ممکن است به بیماری هایی دچار شود. شل شدن برگ‌ گندمی ، خشک شدن برگ گیاه گندمی نمونه های رایج بیماری گیاه‌ گندمی هستند.


پوسیده شدن برگ ‌ها در نزدیکی خاک

گاهی ممکن است وسط گیاه از قاعده برگ‌ها شروع به پوسیدن کند. علت این پوسیدگی آبیاری بیش از اندازه است. برای درمان، سریعا آبیاری را قطع کنید و بعد از خشک شدن خاک آبیاری را از سر بگیرید. توجه کنید که این بار آبیاری را در فواصل طولانی‌تر و به مقدار کمتر انجام دهید تا گیاه نپوسد.

یک علت سوختن نوک برگ‌های گندمی نور مستقیم و شدید است. اگر گیاه در معرض نور مستقیم قرار دارد آن را به مکانی روشن با نور غیرمستقیم منتقل کنید. آبیاری کم نیز می‌تواند باعث این بیماری شود. گیاه را در تابستان هفته‌ای سه بار و در زمستان هفته‌ای یک‌بار آبیاری کنید. البته این تعداد حدودی است و شما می‌توانید با بررسی خاک گیاه زمان آبیاری را تشخیص دهید. خشک شدن خاک به شما نشان می دهد که گیاهتان نیاز به آبیاری دارد.

چرا نوک گل گندمی خشک می‌شود

این مشکل ممکن است در اثر نزدیک بودن به وسایل گرمایشی به وجود بیاید. گلدان گیاه گندمی را در فاصله حداقل 2-3 متری رادیاتور و فاصله 1 متری پنجره‌ها قرار دهید.

علت سوختگی نوک برگ‌ گیاه

یک علت سوختن نوک برگ‌های گندمی نور مستقیم و شدید است. اگر گیاه در معرض نور مستقیم قرار دارد آن را به مکانی روشن با نور غیرمستقیم منتقل کنید. آبیاری کم نیز می‌تواند باعث این بیماری شود. گیاه را در تابستان هفته‌ای سه بار و در زمستان هفته‌ای یک‌بار آبیاری کنید. البته این تعداد حدودی است و شما می‌توانید با بررسی خاک گیاه زمان آبیاری را تشخیص دهید. خشک شدن خاک به شما نشان می دهد که گیاهتان نیاز به آبیاری دارد.

زرد شدن برگ‌

این مشکل ممکن است در اثر نزدیک بودن به وسایل گرمایشی به وجود بیاید. گلدان گیاه گندمی را در فاصله حداقل 2-3 متری رادیاتور و فاصله 1 متری پنجره‌ها قرار دهید.

قهوه‌ای شدن برگ‌

وقتی در فصول سرد گیاه را از خارج به داخل خانه منتقل می‌کنید ممکن است برگ‌های آن شروع به قهوه‌ای شدن کنند. این مشکل به دلیل شوک دمایی و کمتر شدن نور پیش می‌آید. باید بدانید که زمستان فصل استراحت گیاه است. بهتر است آبیاری را به حداقل برسانید و با نزدیک شدن به فصل بهار آبیاری را افزایش دهید.

نرم و شفاف شدن برگ‌

این عارضه به دلیل سرد بودن هوا اتفاق می‌افتد. گلدان گیاه را به محیط گرمتری منتقل کنید تا برطرف شود.

محو شدن نوار سفید وسط برگ

به دلیل کم نور بودن محیط است. گیاه را به مکانی پرنور دور از اشعه مستقیم آفتاب منتقل کنید.

خشک و ضعیف شدن برگ

ممکن است به دلیل دمای بالا باشد. گلدان را به مکان خنک‌تری منتقل کنید. قبل از انتقال می ‌توانید گلدان را به مدت یک ربع در یک تشت آب قرار دهید.

لکه های قهوه ای روی برگ‌

قهوه ای شدن حاشیه و نوک برگ های گندمی ناشی از وجود زیاد عنصر فلوئور و بور است. برای درمان این بیماری خاک و کود گیاه را عوض کنید و از خاک و کود مناسب استفاده کنید.

ممکن است لکه های قهوه ای رنگی روی برگ ها مشاهده شود که دلیل آن استفاده زیاد از مواد براق کننده بر روی برگ ها ی گیاه است. برای رفع این مشکل می توانید پارچه ای خیس بردارید و سطح برگ ها را با آن تمیز کنید.


شته اگر حاشیه برگ های گیاه خورده می‌شوند، علت وجود شته است. شته ها با تغذیه از شیره گیاه باعث زرد شدن و ضعیف شدن برگ ها هم می شوند. اگر شته ها را از بین نبرید در نهایت باعث ریزش برگ ها می شوند.

کنه قرمزاین آفت باعث خاکستری و پژمرده شدن برگ‌ها و ایجاد تار عنکبوت در سطح زیرین آن ها می شود. برای مبارزه با این آفت از سم کنه کش طبق دستورالعمل استفاده کنید.

شپشک در سطح زیر برگ و نزدیکی ریشه تجمع می کنند. این آفت هم مانند شته با تغذیه از شیره گیاه باعث زرد و ضعیف شدن برگ ها می شود. شپشک باعث ایجاد عسلک هم می شود یعنی سطح برگ ها چسبنده کند که باعث می شود گیاه منظره زشتی پیدا کند.


پشه ها هنگام آبیاری گیاه از سطح خاک بلند شده و در خانه پراکنده می شوند. برا دفع پشه ها می توانید هر سه روز یک بار دو یا سه مرتبه محلول رقیق صابونی به همه جای گیاه اسپری کنید. اگر مشکل رفع نشد باید از سم های مخصوص استفاده کنید.

تریپس این آفت از برگ گیاه تغذیه می کند و باعث به هم پیچیدن آن ها می شود. تریپس باعث ایجاد نقاط سفیر رنگی روی برگ ها می شود. برای مبارزه با این آفت از سموم سیستماتیک استفاده کنید.

آفات قارچی لکه هایی به رنگ قهوه ای و سیاه روی برگ ها ناشی از بیماری های باکتریایی و قارچی هستند.

قارچ فیتیوم و ریزوکتونیا

باعث پوسیدگی ریشه و پژمرده شدن برگ ها و در نهایت گیاه می شوند. در صورتی که خاک زهکش خوبی داشته باشد و خیس نماند احتمال ابتلا به بیماری های قارچی کم است. برای درمان بیماری های قارچی می توان از قارچ کش ها استفاده کرد.

مراقبت از گیاهان عنکبوتی آسان است. این گیاهان سخت سوء استفاده زیادی را تحمل می کنند و آنها را به عنوان کاندیداهای عالی برای باغبانان تازه کار و یا افرادی که انگشت شست ندارند سبز می کند. خاک خوب زهکشی شده و نور روشن و غیرمستقیم را برای آنها فراهم کنید و آنها شکوفا شوند. آنها را به خوبی آب دهید اما اجازه ندهید گیاهان بیش از حد غرق شوند ، و این می تواند به پوسیدگی ریشه منجر شود. در حقیقت ، گیاهان عنکبوتی ترجیح می دهند مقداری از چشمه ها را خشک کنند.


هنگام مراقبت از گیاهان عنکبوتی ، این نکته را نیز در نظر بگیرید که آنها از دمای خنک تر لذت می برند - در حدود 55 تا 65 F. (13-18 درجه سانتیگراد). گیاهان عنکبوتی همچنین می توانند از هرس گاه به گاه سود ببرند و آنها را دوباره به پایه برگردانند.


از آنجایی که گیاهان عنکبوتی محیط نیمه پتانسیلی را ترجیح می دهند ، فقط هنگامی که ریشه های بزرگ و گوشتی آنها بسیار مشهود است و آبگرفتگی آنها مشکل است ، آنها را دوباره برگردانید. گیاهان عنکبوتی را می توان به راحتی از طریق تقسیم گیاه مادر یا با کاشت عنکبوتهای کوچک تکثیر کرد.


با افزایش تابش روز در بهار ، گیاهان عنکبوتی باید تولید گل را آغاز کنند و سرانجام به نوزادان یا عنکبوتهای گیاه عنکبوتی تبدیل شوند. این ممکن است همیشه اتفاق نیفتد ، زیرا تنها گیاهان بالغ با انرژی ذخیره شده کافی باعث ایجاد اسپایدر می شوند. اسپایدرت ها می توانند در آب یا خاک ریشه یابند ، اما به طور کلی نتایج مطلوب تری دارند و یک سیستم ریشه قوی تر هنگام کاشت در خاک حاصل می شود.


در حالت ایده آل ، بهترین روش برای ریشه کن کردن عنکبوت های گیاه عنکبوتی این است که اجازه دهید گیاهچه به گیاه مادر بچسبد. یک عنکبوت را انتخاب کنید و آن را در گلدان خاک در نزدیکی گیاه مادر قرار دهید. این را به خوبی سیراب کرده و پس از ریشه زدن ، می توانید آن را از گیاه مادر برش دهید.


از طرف دیگر ، می توانید یکی از گیاهان را قطع کنید ، آن را در گلدان خاک و آب سخاوتمندانه قرار دهید. گلدان را در یک کیسه پلاستیکی تهویه قرار داده و این کار را در مکان روشن قرار دهید. پس از آنکه اسپایدرت به خوبی ریشه پیدا کرد ، از کیسه جدا کنید و طبق معمول رشد کنید.

گیاه عنکبوتی قهوه ای را ترک می کند

اگر متوجه شوید که برگهای عنکبوتی قهوه ای می شوند ، دیگر نیازی به نگرانی نیست. قهوه ای شدن برگ های برگ کاملاً طبیعی است و به گیاه آسیب نمی رساند. این اغلب نتیجه فلوراید موجود در آب است و باعث تجمع نمک در خاک می شود. معمولاً با آب دادن به آنها برای شستشوی نمک های اضافی ، به شستشوی دوره ای گیاهان کمک می کند. حتماً اجازه دهید آب تخلیه شود و در صورت لزوم تکرار شود. همچنین ممکن است به جای آن از آب مقطر یا حتی آب باران بر روی گیاهان استفاده شود.

gardeningknowhow

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده