بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» فواید و خواص گیاه بابونه در طب سنتی

 فواید و خواص گیاه بابونه در طب سنتی

بابونه یکی از باستانی ترین گیاهان دارویی است که برای بشر شناخته شده است.آماده سازی بابونه معمولاً برای بسیاری از بیماری های انسانی مانند تب یونجه ، التهاب ، اسپاسم عضلانی ، اختلالات قاعدگی ، بی خوابی ، زخم ها ، اختلالات دستگاه گوارش ، درد روماتیسمی و بواسیر استفاده می شود.

بابونه گیاهی است که انواع مختلفی دارد.ولی نوعی که همه جا معمول و معروف است، به زبان فرانسه و انگلیسی کامومیل، به زبان آلمانی کامیل، به زبان عربی آن را بابونج گویند و در ایران به نام بابونه شیرازی معروف است.

بابونه یکی از باستانی ترین گیاهان دارویی است که برای بشر شناخته شده است. این عضو Asteraceae / Compositae خانواده است و توسط دو گونه رایج نمایان می شود. بابونه آلمانی (Chamomilla recutita) و بابونه رومی (Chamaemelum nobile). گلهای خشک شده بابونه حاوی ترپنوئیدها و فلاونوئیدهای زیادی است که به خواص دارویی آن کمک می کند.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین


آماده سازی بابونه معمولاً برای بسیاری از بیماری های انسانی مانند تب یونجه ، التهاب ، اسپاسم عضلانی ، اختلالات قاعدگی ، بی خوابی ، زخم ها ، زخم ها ، اختلالات دستگاه گوارش ، درد روماتیسمی و بواسیر استفاده می شود. روغنهای اساسی بابونه در مواد آرایشی و آروماتراپی بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. بسیاری از آماده سازی های مختلف بابونه تهیه شده است که محبوب ترین آنها به شکل چای گیاهی است که بیش از یک میلیون فنجان در روز مصرف می شود. استفاده از بابونه در طب سنتی با توجه به ارزیابی خصوصیات درمانی و پیشگیری از آن می پردازیم ، یافته های اخیر در مورد توسعه آن به عنوان یک عامل درمانی در ارتقاء سلامت انسان برجسته می شود.


تداخل گیاهان و سلامت انسان برای هزاران سال ثبت شده است (1-3). گیاهان دارویی با هر دو شکل سنتی و غیر سنتی از پزشکی که حداقل 5000 سال قدمت دارند یکپارچه بوده اند. محبوبیت ماندگار داروهای گیاهی ممکن است با تمایل گیاهان به کندی کار ، معمولاً با حداقل عوارض جانبی سمی توضیح داده شود. یکی از رایج ترین گیاهانی که برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار می گیرد ، بابونه است که چای استاندارد و عصاره های گیاهی آن از گل های خشک شده گونه های Matricaria تهیه شده است.


بابونه یکی از قدیمی ترین ، پرکاربردترین و به خوبی مستندترین گیاهان دارویی در جهان است و برای انواع داروهای شفابخش توصیه شده است . بابونه بومی دنیای قدیمی است و مخروط های طلایی توخالی و روشن گلها با گلهای دیسکی یا لوله‌ای بسته بندی شده اند و با حدود پانزده پرتوی سفید یا گلهای حلقوی حلقه شده ، که بطور گسترده توسط دو گونه شناخته شده نشان داده شده است.


طبیعت آن ازدیدگاه طب ایرانی گرم و خشک است.بابونه از زمان قدیم مورد استفاده قرار می گرفته و آن را برای تب های نوبه (مالاریا) توصیه میشده و همچنین برای معالجه دردهای ناشی از ضربات خارجی و تروما، مؤثر می پنداشت. بابونه، از نظر طب سنتی ایران گرم و خشک است و از تقویت کننده های تلخ به حساب می آید.

چه کسانی باید از چای بابونه پرهیز کنند؟


چای بابونه مدتهاست که به عنوان یک داروی سنتی برای طیف گسترده ای از مسائل بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه محققان به طور فزاینده ای در حال بررسی کارایی آن در مدیریت بیماری ها از جمله سرطان و دیابت هستند.

تاکنون تحقیقات در مورد قدرت چای بابونه وعده داده شده است. با این حال ، مطالعات با برخی از تحقیقات اثبات مزایای واضح در مقایسه با داروهای جایگزین متفاوت است ، و برخی دیگر صرفاً به موارد احتمالی اشاره دارند. برای بیشتر افراد ، چای بابونه امتحان کردن به عنوان مکمل سایر درمانها بی خطر است ، اما در افراد دارای بیماریهای جدی ، نباید جایگزین معالجه پزشکی اصلی شود.

درباره چای بابونه

از گلهای بابونه خشک برای تهیه چای بابونه استفاده می شود.

محققان علاقه مند به فواید مصرف چای بابونه هستند.

به طور مشابه با هر داروی گیاهی دیگر ، برای همه بی خطر نیست.

هرچه چای قوی تر باشد ، فواید سلامتی آن بیشتر است.

چای بابونه یک داروی سنتی است که از گلهای بابونه خشک استفاده می شود.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

قدرت چای های مختلف بابونه متفاوت است و برخی حاوی بابونه به طور قابل توجهی بیشتر از سایرین هستند. چایهای پرقدرت تر نیز احتمالاً در افرادی که در برابر آنها آسیب پذیر هستند عوارض جانبی ایجاد می کند. در نتیجه ، بهتر است با دوز کم شروع کنید و تا دوزهای بزرگتر به آرامی کار کنید.

بابونه حاوی مواد شیمیایی به نام فلاونوئیدها است. این فلاونوئیدها نوعی ماده مغذی موجود در بسیاری از گیاهان هستند و در اثرات دارویی بابونه نقش بسزایی دارند.محققان هنوز مطمئن نیستند که چه مواد شیمیایی دیگری در بابونه موجود است و فواید آن را بیان می کند.


مزایای احتمالی چای بابونه ، که بیشترین شواهد در آن وجود دارد ، شامل موارد زیر است:

1. کاهش درد قاعدگی

مطالعات متعددی چای بابونه را با کاهش شدت گرفتگی قاعدگی مرتبط کرده است. به عنوان مثال یک مطالعه در سال 2010 نشان داد که مصرف چای بابونه به مدت یک ماه می تواند درد گرفتگی قاعدگی را کاهش دهد. زنان در این مطالعه همچنین اضطراب و پریشانی کمتری را که همراه با درد پریود بود گزارش کردند.


2. درمان دیابت و کاهش قند خون

باز هم ، برخی از تحقیقات نشان داده اند که چای بابونه می تواند قند خون را در مبتلایان به دیابت کاهش دهد. تحقیقات نشان نمی دهد که بابونه یک جایگزین مناسب برای داروهای دیابت است ، اما ممکن است یک مکمل مفید برای درمان های موجود باشد.

به طور مشابه ، یک مطالعه در سال 2008 در مورد موش ها نشان داد که مصرف مداوم چای بابونه ممکن است از افزایش قند خون جلوگیری کند. این اثر خطر طولانی مدت عوارض دیابت را کاهش می دهد و این نشان می دهد که بابونه می تواند نتایج دیابت را بهبود بخشد.


3. کاهش سرعت یا جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان از بین رفتن تدریجی تراکم استخوان است. این از بین رفتن خطر شکستگی استخوان و حالت ایستاده را افزایش می دهد. در حالی که هر کسی می تواند پوکی استخوان ایجاد کند ، این بیماری بیشتر در بین زنان یائسه است. این تمایل ممکن است به دلیل اثرات استروژن باشد.

یک مطالعه 2004 نشان داد که چای بابونه ممکن است اثرات ضد استروژنی داشته باشد. همچنین به تقویت تراکم استخوان کمک کرده است ، اما نویسندگان مطالعه هشدار می دهند که برای اثبات این مزیت ظاهری ، تحقیقات بیشتری لازم است.عوارض ، نشان می دهد که بابونه می تواند نتایج دیابت را بهبود بخشد.

4- کاهش التهاب

التهاب یک واکنش سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت است. چای بابونه حاوی ترکیبات شیمیایی است که ممکن است التهاب را کاهش دهد. با این وجود ، التهاب طولانی مدت با طیف گسترده ای از مشکلات سلامتی از جمله بواسیر ، درد دستگاه گوارش ، آرتروز ، اختلالات خود ایمنی و حتی افسردگی مرتبط است.


5- درمان و پیشگیری از سرطان

برخی مطالعات حاکی از آن است که چای بابونه ممکن است سلولهای سرطانی را هدف قرار داده و یا حتی در وهله اول از رشد آن سلول ها جلوگیری کند. با این حال ، تحقیقات تاکنون بی نتیجه است و دانشمندان می گویند کار بیشتری برای اثبات ادعاهای ضد سرطان بابونه لازم است. همچنین ، اکثر تحقیقات مدلهای بالینی را در حیوانات بررسی کرده اند ، نه در انسان.

یک مطالعه در سال 2012 به مقایسه قدرت مقابله با سرطان چای های نافع و بابونه پرداخت. هر دو قادر بودند تومورهای سرطانی را به صورت انتخابی هدف قرار دهند ، اما اثرات چای نژاد قدرتمندتر بود.


6. کمک به خواب و آرامش

تصور می شود که چای بابونه به افراد در خواب کمک می کند.

تصور می شود که چای بابونه به طور گسترده ای به افراد در آرامش و خوابیدن کمک می کند. با این وجود معدود آزمایشات بالینی این آزمایش را انجام داده اند.

در یک بررسی از شواهد موجود ، 10 نفر از 12 بیمار قلبی عروقی گفته اند که مدت کوتاهی پس از مصرف چای بابونه خوابیده اند. تعداد معدودی از مطالعات دیگر که به مدلهای بالینی نگاه می کنند نیز نشان می دهند که چای بابونه ممکن است به افراد در آرامش کمک کند.

در یک مطالعه با استفاده از موش صحرایی ، عصاره بابونه به جوندگان مبتلا به خواب کمک کرد که به خواب بیایند. بسیاری از محققان معتقدند که چای بابونه ممکن است مانند بنزودیازپین عمل کند. بنزودیازپین ها داروهای تجویزی هستند که می توانند اضطراب را کاهش داده و خواب را القا کنند. برخی تحقیقات نشان می دهد که بابونه به گیرنده های بنزودیازپین متصل می شود.

بررسی در مورد توانایی چای بابونه در کاهش اضطراب بی نتیجه است. برخی از مطالعات دارای مزایای ضد اضطراب متوسطی هستند ، اما برخی دیگر چنین نمی کنند.


7. درمان علائم سرماخوردگی

شواهد حکایتی و برخی مطالعات نشان می دهد که استنشاق بخار با عصاره بابونه می تواند برخی از علائم سرماخوردگی را تسکین دهد. اما این مزیت هنوز اثبات نشده است.


8- درمان شرایط خفیف پوست

یک مطالعه کوچک در سال 1987 نشان داد که استفاده از عصاره بابونه به طور مستقیم در بهبود زخم کمک می کند. به همین ترتیب ، چند مطالعه نشان داده اند که پمادهای بابونه ممکن است به اگزما و شرایط ملتهب پوستی ملتهب کمک کند ، اگرچه به اندازه کرم هیدروکورتیزون مؤثر نیستند.


از مهمترین خواص بابونه، تقویت معده، درمان زخم معده و ورم معده است و این گیاه به آسانی این مرض را درمان می کند. بیشتر کسانی که درد و سوزش معده دارند، می توانند با خوردن چای غلیظ بابونه، سلامتی خود را دوباره به دست بیاورند.

برای رفع ورم روده مؤثر است، همچنین برای رفع کرم معده و روده استفاده می کنند.

اعصاب و قوای جنسی را تقویت می کند. خوردن ۵ گرم ریشه بابونه با سرکه رقیق محرک نیروی جنسی است.

مقوی مغز است.

ادرارآور و قاعده آور است، همچنین استفاده از بابونه، سنگ مثانه را خرد و دفع می کند. اگر کسی قطره قطره ادرار می کند به او چای بابونه، دهید تا درمان شود.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و عفونت های ناشی از سرماخوردگی را از بین می برد

این گیاه ترشح شیر را در مادران شیرده افزایش می دهد.

درمان کننده سردرد و میگرن است.

ضدنفخ است.

درمان کننده کمی ترشحات عادت ماهیانه و تسکین دهنده دردهای عادت ماهیانه است.

درمان چشم درد، بابونه را در سرکه ریخته و بخور دهید.

تسکین دردهای عضلانی چای بابونه بنوشید.

برای تسکین درد در هنگام دندان درآوردن بچه ها، به آن ها چای بابونه بدهید.

جویدن آن برای التیام زخم های درمان مفید است.

بابونه تب بر و تسکین دهنده درد است برای تسکین درد، چند قطره اسانس بابونه را با یک قاشق روغن بادام مخلوط کرده و روی محل های دردناک بمالید درد را تخفیف می دهد.

مصرف دم کرده بابونه به شکل ناشتا مقوی معده، مقوی و بادشکن است.

برای رفع بی خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت، کافی است ده دقیقه قبل از اینکه به رختخواب بروید یک فنجان چای بابونه بنوشید.

بابونه درمان کننده بی اشتهایی است.

چای آن درمان کننده کم خونی است. به خاطر همین خاصیت خانم ها و دختران می توانند برای درمان کم خونی شان از آن استفاده کنند.

برای رفع زردی مفید است.

حمام بابونه اثر نیرو دهنده دارد. برای این منظور چند قطره اسانس بابونه را در وان حمام ریخته مدت یک ربع ساعت در آن دراز بکشید.

اسانس بابونه مخلوط با روغن بادام برای رفع ناراحتی های پوستی نظیر اگزما، کهیر و خارش مفید است.

ضدآلرژی است.

برای رفع گوش درد و سنگینی گوش، یک قطره روغن بابونه را در گوش بچکانید.

اسانس بابونه، چون اثر قی آور دارد در مورد مسمومیت های غذایی مصرف می شود.

روغن بابونه، را برای از بین بردن کمردرد، درد مفاصل و نقرس روی محل درد بمالید.

چای بابونه اگر موهای بلوند را بشویید آن ها را روشن تر و شفاف تر می کند.

آنهایی که یائسه شده اند بهتر است همه روزه چای بابونه بنوشند زیرا اختلالات یائسگی را برطرف می کند.

بخور گل بابونه، جهت بهبود آکنه و جوش های صورت نیز توصیه شده است.

بابونه، مدر، معرق و محلل ورم ها است.

استفاده از بخور دم کرده بابونه بر روی صورت، باعث شادابی و تجدید حیات سلول های بشره پوست می شود.


موارد منع مصرف بابونه

مصرف همزمان بابونه با داروهای ضدانعقاد، بنزودیازپین، وارفارین، سیکلوسپورین و به طور کلی داروهای رقیق کننده خون و همچنین الکل ممنوع است.

مصرف آن در بارداری و شیردهی در برخی افراد با آلرژی همراه است و باید از مصرف آن در این دوران اجتناب شود.

به طور نادر باعث ایجاد واکنش های خفیف آلرژیک شود و در صورت مصرف بیش از اندازه، علائمی چون سردرد، زخم دهانی، ورم چشم، تهوع و استفراغ و تعریق زیاد ایجاد کند.

برای تهیه دمنوش یک قاشق غذاخوری گل بابونه، و دو لیوان آب گرم با مقداری نبات را در قوری چینی یا شیشه ای بریزید و پس از این که دم کشید میل کنید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده