بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» میوه عناب چیست؟ تغذیه ، مزایا و موارد استفاده

میوه عناب چیست؟ تغذیه ، مزایا و موارد استفاده

عناب یا Jujube میوه‌ و خوراکی بسیار قدرتمندی است که برای سلامتی میلیون‌ها آدمی که ارزش واقعی آن را می‌دانند، فواید فراوانی به ارمغان می‌آورد. با این‌که این میوه عناوین دیگری نیز نظیر خرمای قرمز یا خرمای کره‌ای نیز دارد، ولی از لحاظ دسته‌‌ بندی‌های علمی به عناب ‌زیزیفوس جوجوبا Ziziphus jujuba ‌” می‌گویند

عناب معمولا درختچه یا درخت کوچکی است با گلبرگ‌های کوچک به رنگ سبز مایل به زرد و میوه‌هایی آلویی شکل به اندازه‌ی یک خرما که رنگ این میوه نیز از قهوه‌ای تا بادمجانی متغیر است. عناب میوه‌ی بومی نواحی جنوبی آسیا شامل بخش جنوبی و مرکزی کشور چین است.

میوه عناب که با نام قرمز یا چینی نیز شناخته می شود ، بومی آسیای جنوبی است اما در سراسر جهان رواج یافته است.به دلیل طعم شیرین و بافت جویدنی آنها ، اغلب در آب نبات ها و دسرهایی در مناطقی از آسیا که معمولاً در آنها رشد می کنند ، خشک می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند.در طب بطور گسترده ای برای بهبود و تنظیم خواب و کاهش اضطراب مورد استفاده قرار می گیرند.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

تغذیه عناب

میوه عناب کم کالری است اما سرشار از فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی است.

یک وعده 3 اونسی (100 گرم) عناب خام یا حدود 3 میوه (1 ، 2) را فراهم می کند

   کالری: 79

   پروتئین: 1 گرم

   چربی: 0 گرم

   کربوهیدرات: 20 گرم

   فیبر: 10 گرم

   ویتامین C: 77٪ از ارزش روزانه (DV)

   پتاسیم: 5٪ DV

عناب ها به دلیل داشتن فیبر زیاد و کم کالری ، یک میان وعده عالی و سالم را ایجاد می کنند.

آنها حاوی مقادیر کمی از چندین ویتامین و مواد معدنی هستند اما به ویژه سرشار از ویتامین C هستند ، یک ویتامین مهم با خاصیت آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی

همچنین حاوی مقدار معادل پتاسیم هستند ، که نقش مهمی در کنترل ماهیچه ها و تعادل الکترولیت ها دارند بعلاوه ، میوه عناب حاوی کربوهیدرات به شکل قندهای طبیعی است که انرژی بدن شما را تأمین می کند.

با این حال عناب های خشک در بسیاری از مناطق جهان بیشتر مورد استفاده در آشپزی قرار می گیرند و از آن استفاده می شوند ، از نظر قند و کالری بسیار بیشتر از میوه های تازه هستند.

در حین خشک شدن ، قندهای موجود در میوه غلیظ می شوند و ممکن است در طی فرآوری شکر اضافی اضافه شود.میوه عناب کم کالری و فیبر زیادی دارد. آنها همچنین چندین ویتامین و مواد معدنی از جمله ویتامین C و پتاسیم را ارائه می دهند.

فواید میوه عناب

میوه های عناب مدت هاست که در داروهای جایگزین برای درمان شرایطی مانند بی خوابی و اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات حیوانات و لوله آزمایش نشان می دهد که این میوه ممکن است مزایای سلامتی چشمگیری برای سیستم عصبی ، ایمنی بدن و هضم شما داشته باشد.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

سرشار از آنتی اکسیدان است

میوه عناب سرشار از چندین ترکیب آنتی اکسیدانی است ، در درجه اول فلاونوئیدها ، پلی ساکاریدها و اسیدهای ترترپنیک. آنها همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هستند که به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل می کند

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که می توانند از آسیب های ناشی از رادیکالهای آزاد اضافی جلوگیری کنند و از بین بروند

تصور می شود آسیب رادیکال آزاد نقش مهمی در چندین بیماری مزمن از جمله دیابت نوع 2 ، بیماری قلبی و برخی سرطان ها دارد

به دلیل توانایی آنها در مبارزه با رادیکال های آزاد ، آنتی اکسیدان ها ممکن است مزایای سلامتی زیادی داشته باشند.

یک مطالعه حیوانی نشان داد که فعالیت آنتی اکسیدانی فلاونوئید عناب به کاهش استرس و التهاب ناشی از آسیب رادیکالهای آزاد در کبد کمک می کند

در حقیقت ، بیشتر فواید میوه عناب به محتوای آنتی اکسیدانی آنها اعتبار دارد.

ممکن است خواب و عملکرد مغز را بهبود بخشد

عناب ها به طور گسترده در داروهای جایگزین برای بهبود کیفیت خواب و عملکرد مغز مورد استفاده قرار می گیرند. تحقیقات جدید نشان می دهد که آنتی اکسیدانهای بی نظیر آنها ممکن است مسئول این اثرات باشند.

عصاره های میوه و دانه عناب حاکی از افزایش زمان و کیفیت خواب در موش ها است

این میوه اغلب توسط پزشکان داروهای جایگزین برای کاهش اضطراب تجویز می شود.

مطالعات لوله آزمایشگاهی حیوانات و آزمایشات نشان می دهد که ممکن است حافظه را بهبود بخشد و به سلولهای مغزی در برابر صدمه توسط ترکیبات از بین بردن عصب کمک کند

بهبود وضعیت خواب

افرادی که از بی‌خوابی، بی‌قراری، و عدم استراحت کافی رنج می‌برند، مصرف عصاره‌ی هسته‌ی میوه‌ی عناب می‌تواند درمانی موثر باشد. طبیعت آرامش‌بخش ترکیبات ارگانیک موجود در این میوه‌ی پرفایده می‌تواند ذهن و بدن را آرام کند، بنابراین اگر شما هم شب‌ها خواب راحت و آرام ندارید، شاید جوشانده‌ی عناب دقیقا همان چیزی باشد که به آن احتیاج دارید.

بهبود گردش خون

میوه‌ عناب منبعی غنی از آهن و فسفر، مواد کلیدی برای گلبول‌های قرمز خون، است. اگر از کمبود آهن در خون یا کم‌خونی رنج می‌برید، ممکن است علائمی را نظیر ضعف ماهیچه‌ها، خستگی مفرط، سوء هاضمه، دَوَران سر، و پریشانی شناختی تجربه کنید. با افزایش آهن و فسفر موجود در بدن‌تان با کمک عناب می‌توانید گردش خون را افزایش دهید و از این طریق، به شکلی موثرتر به اندام‌ها و دورترین نقاط بدن‌تان اکسیژن رسانی کنید


 تقویت استخوان‌ها

از بهترین‌ راه‌های تقویت استخوان‌ها اطمینان از این مسئله است که به اندازه‌ی کافی و به شکلی بهینه مواد معدنی مصرف می‌کنید. با افزایش مصرف مواد معدنی نظیر کلسیم، فسفر، و آهن (که همه‌ی این‌ها به وفور در عناب وجود دارند)، می‌توانید مطمئن باشید استخوان‌های‌‌تان در سال‌های پیش‌ رو قوی و انعطاف‌پذیر باقی می‌مانند. با افزایش سن، بیش از پیش در معرض ابتلا به پوکی استخوان و دیگر وضعیت‌هایی قرار می‌گیریم که به زوال استخوان‌ها منجر می‌شوند؛ از این رو، افزودن میوه‌ی عناب به رژیم غذایی‌تان می‌تواند این روند را آهسته یا معکوس کند.

کنترل وزن

 میوه و سبزیجات توصیه‌ی رایجی برای آدم‌هایی است که برای کاهش وزن‌ تلاش می‌کنند، وعناب یکی از میوه‌هایی است که به آسانی می‌توان در فهرست میوه‌های مصرفی روزانه گنجاند. عناب با میزان کالری پایین و سطح پروتئین و فیبر بالا می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای‌تان را برآورده کند و شما را سیر نگه دارد؛ این مسئله باعث می‌شود دیگر بین وعده‌های غذایی به سراغ تنقلات نروید. به این ترتیب، عناب کمک‌تان می‌کند رژیم غذایی‌تان را حفظ کنید یا از اضافه شدن وزن‌تان پیشگیری نمایید.

تقویت دستگاه ایمنی بدن

عناب از راه‌های مختلف فواید زیادی به دستگاه ایمنی بدن‌مان برساند، از جمله این‌که محتوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان، ویتامین C، ویتامین A، و اسیدها و ترکیبات ارگانیک متنوعی است. آنتی‌اکسیدان‌ها قادر هستند رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند؛ رادیکال‌های آزاد محصولات فرعی تنفس سلولی هستند که باعث بیماری‌های و امراض مزمنی در بدن می‌شوند. ویتامین C نیز باعث تحریک تولید گلبول‌های سفید خون می‌شود؛ گلبول‌های سفید خط دفاعی دستگاه ایمنی بدن‌ مان را تشکیل می‌دهند.

 استرس و اضطراب

عناب دارای اثرات ضد اضطراب و آرامش‌بخش خاصی در بدن است. استفاده از عصاره‌ی روغن عناب یا مصرف میوه‌ عناب می‌تواند بر روی سطوح هورمونی بدن‌تان اثرگذار باشد و در سراسر ذهن و بدن‌تان حسی از آرامش و آسایش القا کند. مصرف مقداری عناب خشک شده یا مکمل‌های حاوی عناب می‌تواند به آدم‌هایی که همواره از استرس یا اضطراب مزمن رنج می‌برند کمک کند ذهن آرامی داشته باشند و از بدن‌شان در برابر عوارض جانبی خطرناکِ قرار گرفتن در معرض هورمون‌های استرس‌زا محافظت کند.

درمان سرطان

عناب و سرطان تحت مطالعه و پژوهش است، رابطه‌ مثبتی میان ترکیبات زیست‌فعال موجود در عناب و کاهش فعالیت رادیکال‌های آزاد و کاهش گسترش سلول‌های سرطانی اشاره می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عناب این روش پیشگیرانه‌ی بسیار موثر را در برابر سرطان و هم‌چنین دیگر بیماری‌های مزمن نظیر بیماری‌های قلبی پیش می‌گیرند.

بهبود سلامت تخمدان

از یک محصول گیاهی عناب به نام Shilanum برای درمان کیست تخمدان استفاده کرد. در پایان مطالعه معلوم شد که این فرمول طبیعی برای درمان کیست تخمدان به اندازه‌ی قرص‌های جلوگیری از بارداری که معمولا برای این اختلال تجویز می‌شود موثر است بدون این‌که عوارض جانبی زیادی برای بدن در بر داشته باشد.

گوارش

مصرف میوه‌ عناب هم‌چنین با بهبود فرایند گوارش در بدن در ارتباط است. این تاثیر عمد تا به دلیل وجود فیبر در این میوه است ولی ساپونین‌ها و تریترپین‌های موجود در عناب نیز با بهینه‌ سازی فرایند جذب مواد مغذی و بهبود تحرکات سالم غذا در مجاری گوارشی در این میان ایفای نقش می‌کنند. این تاثیر عناب می‌تواند به پیشگیری از یبوست، گرفتگی معده، نفخ، افزایش بیش از حد باد شکم، و هم‌چنین بیماری‌های خطرناک‌تر گوارشی نظیر سرطان روده‌ بزرگ کمک کند.

سم‌زدایی از خون

ساپونین‌ها و آلکالوئیدهای موجود در میوه‌ی عناب مستقیما با تصفیه‌ی خون و دفع سموم خطرناک از اندام‌های بدن در ارتباط هستند. تاثیر آنتی‌اکسیدانی این میوه می‌تواند به پیشگیری از شمار زیادی از بیماری‌ها و اختلالات کمک کند، استرس موجود بر روی دستگاه ایمنی و لنفاوی را کاهش دهد.

محافظت از کبد

میوه‌ عناب با محافظت از کبد در برابر آسیب‌های ناشی از اکسیدان‌ها تاثیر بهینه‌ای بر سلامت کبد دارد.هم‌ زمان با این‌که استرس اکسیداتیو ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد تاثیر مخربی بر سراسر بدن دارند، و به این وسیله باعث بروز بیماری‌های مختلف و پیر شدن زودهنگام انسان می‌شوند، میوه‌ عناب با آنتی‌اکسیدان‌های خود این رادیکال‌های آزاد را جذب می‌کند و با تاثیرات مخرب‌شان مقابله می‌نماید. در نتیجه، عناب دارای محتویات مفید و سالمی است که در مبارزه با هرگونه آسیب اکسیداتیو به بدن کمک می‌کنند،


در کشور کره‌ جنوبی از میان نمونه‌ داروی سنتی یک مورد گیاهی بود که بتواند کولین استیل ترانسفراز را فعال کند و از این طریق باعث کاهش یا بازیابی نقص‌های شناختی شود؛ نتایج این مطالعه نشان دادند عصاره‌ی عناب حاوی ماده‌ فعالی به نام سیس 9 اکتادسنوآمید یا اولآمید است که می‌تواند این مشکل را حل نماید. طی یک آزمایش در محیط کشت، با این‌که قدرت شناختی انسان در اثر یاد زدودگی ناشی از اسکوپولامین از دست می‌رود، مشتقات عناب نشان دادند می‌توانند تاثیرات مثبتی بر کولین استیل ترانسفراز داشته باشند


سلامت قلب

خوردن عناب می‌تواند برای سلامت قلب شما شگفتی‌هایی ایجاد کند این میوه سرشار از پتاسیم است و سدیم کمی دارد. این ویژگی عناب باعث می‌شود رگ‌های خونی شل باشند و سطح مناسبی از فشار خون را حفظ کنند. عناب یک عامل ضد بیماری‌های قلبی عروقی است، مانع از انباشت چربی در رگ‌ها و مسدود شدن شریان‌ها می‌شود. در نهایت، عناب همچنین مقدار چربی را در خون نوجوانان فربه کاهش می‌دهد، و به این ترتیب احتمال بروز هر گونه بیماری قلبی نیز کاهش می‌یابد.

درمان یبوست مزمن

بروز یبوست به طور مداوم می‌تواند سبب بروز درد و عذاب زیادی در ناحیه‌ باسن شود و شما احساس بسیار بدی خواهید داشت. خوب، نکته‌ی بسیار مثبت در مورد عناب این است که وقتی پای کاهش یبوست به میان می‌آید، این میوه تاثیر زیادی دارد.مصرف عصاره‌ عناب نه تنها از علائم یبوست می‌کاهد، بلکه باعث بهبود کیفیت زندگی فرد نیز می‌شود.

کاهش التهاب

عصاره‌ عناب می‌تواند به کاهش درد عضلات و مفاصل کمک کند. بر اساس یک مطالعه، این ماده‌ خوراکی به عنوان یک عامل ضد التهابی قدرتمند شناخته شده‌است.

محافظت مغز در برابر آسیب

سلول‌های مغز با گذشت زمان تحلیل رفتن را کم‌کم شروع می‌کنند؛ این امر راه را برای بروز تعدادی از اختلالات عصبی هموار می‌کند. عناب قادر است از این اتفاق به چند شیوه‌ی مختلف جلوگیری کند. می‌تواند فعالیت گلوتامات انتقال‌دهنده‌ عصبی تحریک‌کننده را که ممکن است سبب بروز آسیب مغزی در افرادی شود که دچار سکته‌ مغزی، تشنج یا بیماری پارکینسون شده‌اند، مهار کند.

این ماده‌ خوراکی همچنین عملکرد آستروسیت‌ها را که مسئول حفاظت از نورون‌ها هستند، بهبود می‌بخشد و همچنین از توسعه‌ بیماری‌های مغز جلوگیری می‌کند.

محافظت ازتشنج

روی موش‌های مبتلا به تشنج صورت پذیرفت، اثرات نویدبخشی را از عصاره‌ عناب نشان داد. این مطالعه مشخص کرد حافظه و یادگیری در موش‌هایی که با استفاده از عصاره‌ عناب تحت درمان قرار گرفته بودند، بهبود زیادی یافت و در عین استرس اکسیداتیو در آن‌ها درمقایسه با گروه کنترل کاهش یافت. به این ترتیب ثابت می‌شود که این ماده‌ خوراکی به میزان قابل توجهی آسیب مغزی ناشی از تشنج را کاهش می‌دهد.

خواص ضد میکروبی

سلاحی که شما برای مبارزه با هرگونه آلودگی نیاز دارید، عناب است. ثابت شده‌است که فلاونوئیدهای موجود در این ماده‌ خوراکی عامل ضد میکروبی قدرتمندی هستند. در واقع، عصاره‌ اتانولی این میوه عنصر مهمی برای درمان عفونت در کودکان است.

سموم داخل شیر مادر را از بین می‌برد

مادران شیرده 15 گرم عناب تازه را هر روز به مدت 2 ماه برای آزمایش اثرات آن بر روی سطح سرب و کادمیوم موجود در شیرشان مصرف کردند. زنانی که عناب خورده بودند، در مقایسه با گروه شاهد دارای مقادیر کم‌تری از این عناصر سمی در شیرشان بودند.


جلوگیری بیماری ها و التهابات پوستی

 از اثرات مثبت آنتی‌اکسیدان‌ها بهبود سلامت پوست است. از آب عناب و عصاره‌ آن به صورت موضعی برای درمان ناراحتی‌های و التهابات گوناگون پوستی نظیر پسوریازیس، اگزما، و آکنه استفاده می‌شود. از این گذشته، با خوردن میوه‌ عناب نیز می‌توانید از همین تاثیرات و فواید بهره‌مند شوید. هم‌چنین این میوه می‌تواند از بروز چین و چروک، و جای زخم نیز پیشگیری کند؛ به علاوه، پوست را سفت می‌کند و با اکسیژن رسانی به خون باعث افزایش انرژی بدن می‌شود.

کاهش چین و چروک و نشانه‌های پیری

عناب پوست را سفت و مرطوب می‌کند، برای کاهش چین و چروک نیز موثر است، برای همین شما را جوان‌تر نشان می‌دهد.

عناب سرشار از ویتامین E است، برای همین قابلیت از بین بردن رادیکال‌های آزاد را دارد. رادیکال‌های آزاد سبب ایجاد چین و چروک می‌شوند. مصرف مداوم عناب می‌تواند چین و چروک‌های عمیق را تا 25درصد کاهش دهد. اسید لینولئیک و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عناب به بازسازی سلول‌های پوست کمک می‌کند.

از روغن عناب به همراه شست و شودهنده‌ صورت یا یک کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید بسیار موثر خواهدبود. با این حال اثبات شده‌است استعمال موضعی بهترین نتایج را به‌دست می‌دهد.

درمان آکنه های سمج

 مسدود شدن منافذ پوست اغلب به جوش یا آکنه منجر می‌شود. بسیاری از محصولات آرایشی که مدعی کاهش آکنه هستند حاوی چربی حیوانی هستند، روغن عناب ضدعفونی‌کننده و ضد چربی است. برای همین برای درمان آکنه خیلی موثر است. این روغن بخش‌هایی از پوست را که پوشانده نمی‌شود، و منافذ بسته‌ شده را پاکسازی می‌کند و هیچ اثری از زخم باقی نمی‌گذارد. هم‌چنین به محو کردن لکه‌ها کمک می‌کند. مصرف زیاد روغن عناب اندازه‌ منافذ را کاهش می‌دهد و ترشح روغن را کنترل می‌کند از بازآکنه جلوگیری می‌کند.

پیری زودرس

عناب به صورت منظم و متعادل برای پوست‌مان بسیار مفید است و به دور نگه داشتن پوست از مشکل پیری زودرس کمک خواهد کرد. فایده‌ میوه‌ عناب اساسا به خاطر وجود آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین A، و سایر ترکیب‌های آنتی اکسیدانی مانند پلی‌فنول‌ها، فلاونوئیدها، و مواد شیمیایی گیاهی و غیره در آن است.

 ترکیبها با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه می‌کنند و آن‌ها را متعادل می‌سازند و از آنکه باعث استرس اکسیداتیو در سلول‌های پوست شوند جلوگیری می‌کنند، و به دور نگه داشتن علائم مختلف مرتبط با پیری زودرس مثل خطوط چهره، چین و چروک، لکه‌های پیری کمک می کنند.

رادیکال‌های آزاد یون‌های ناپایداری هستند که در فرایند اکسیداسیون در بدن‌مان تشکیل می‌شوند. چون ناپایدار هستند، الکترون‌ها را از مولکول‌های همجوار می‌دزدند و هنگام انجام این کار، باعث آسیب اکسیداتیو به آن‌ها می‌شوند.عناب سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که سلول‌های‌مان را تغذیه می‌کنند، در نتیجه به بهبود سلامت پوست کمک می‌کند.

تقویت تولید کلاژن

خوردن میوه‌ عناب به طور منظم و به حد اعتدال برای تقویت تولید کلاژن در سیستم بدنی‌مان بسیار مفید است. کلاژن آمینو اسیدی ضروری است که در بافت‌های پیوند ما مانند مفاصل، تاندون‌ها، استخوان‌ها، وغضروفها و غیره به وفور یافت می‌شود.

این ماده به حفظ شکل و ساختار سیستم بدنی‌مان کمک می‌کند و در حفظ خاصیت ارتجاعی پوست نیز مفید است.مزیت عناب اساسا به خاطر وجود ویتامین C در آن است.ویتامین C آنتی اکسیدانی است که نه تنها از سلول‌های ما در مقابل آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت و تولید کلاژن را در سیستم بدن‌مان تقویت می‌کند.خاصیت ارتجاعی پوست حفظ می‌کنند و علائم پیری زودرس مانند خطوط چهره، چین و چروک، لکه‌های پیری و کبودی‌های پوست و غیره را به تاخیر می‌اندازد.

درمان لکه‌های پوستی

میوه‌ خوشمزه‌ عناب برای حفظ سلامت پوست و کمک به درمان لکه‌های پوستی مفید است.عناب اساسا به خاطر وجود ویتامین C ، یک آنتی اکسیدان و سایر ترکیب‌های آنتی اکسیدانی مانند مواد شیمیایی گیاهی، پلی‌فنول‌ها، و فلاونوئیدها و غیره در آن است.

 این ترکیب‌ها با رادیکال‌های آزاد موجود در بدنمان آن‌ها را تثبیت و از آسیب اکسید اتیوشان به سلول‌های پوستی‌مان جلوگیری می‌کند. کاهش علائم مختلف پیری زودرس مانند خطوط چهره، لکه‌های پیری، لکه‌های سیاه، چین و چروک و کبودی‌های پوست و به بازگرداندن درخشش طبیعی سابق پوست به آن کمک می‌کند.

سایر مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی و غیره نیز در حفظ سلامت پوست نقش مهمی ایفا می‌کند و پوست مان را نرم، لطیف و درخشان می‌سازد.

 سم زدایی پوست

حذف مواد سمی، آلاینده‌ها، مواد مضر و سایر ناپاکی‌ها از منافذ پوست به شیوه‌ای کارآمد و موثر است.حذف این مواد ناخوشایند از منافذ پوست مهم است چون آن‌ها اگر روی پوست‌مان باقی بمانند می‌توانند مشکلات پوستی مانند جوش و کورک و غیره ایجاد کنند.

این ماهیت سم‌زدایی میوه‌ عناب اساسا به خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A، ویتامین C و سایر ترکیب‌های مرتبط مانند مواد شیمیایی گیاهی، فلاونوئیدها و پلی‌فنول‌ها در آن است.این ترکیب‌ها نه تنها از پوست‌مان در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند بلکه به حذف درست مواد سمی و سایر ناخالصی‌ها از سیستم بدن‌مان کمک می‌کنند.

وقتی مواد سمی کمتری در سیستم بدنی‌مان وجود داشته باشد، آن‌ها نمی‌توانند روی هم در منافذ پوست‌مان جمع شوند، و در نتیجه به حفظ سلامت پوست‌مان کمک می‌شود.


افزایش رشد موها

 از روغن عناب بر روی موش‌هایی که موهای بدن‌شان تراشیده شده بود 21 روز باعث شد که موهای‌شان در مقایسه با گروه شاهد بلندتر و ضخیم‌تر شود. این نتیجه به خوبی نشان می‌دهد که روغن عناب می‌تواند نتیجه‌ مشابهی در انسان داشته باشد.

خشکی پوست سر

روغن آن مرطوب‌کننده‌ی عالی برای خشکی پوست سر است و به شما کمک می‌کند از شر پوسته پوسته شدن و شکنندگی پوست سر خلاص شوید، چیزی که اغلب با شوره‌ سر اشتباه گرفته می‌شود.

پوست سر را تا اعماق منافذ مرطوب می‌کند بدون این‌که تبخیر شود. این سبب رطوبت‌رسانی عمقی و ماندگار می‌شود و میزان pH پوست سر را تنظیم می‌کند. هم‌چنین خواص آنتی‌باکتریال آن پوست سرتان را سالم نگه می‌دارد. این به‌ویژه برای کسانی که شوره‌ی سر دارند، از خشکی پوست سر رنج می‌برند، و روی پوست سرشان پسوریازیس دارند، بسیار مناسب است.

 پاکسازی پوست سر

برای از بین بردن سبوم‌های مسدود شده و مشتقات آن مفید است. این در نهایت می‌تواند به کاهش ریزش و شکنندگی مو کمک کند. خواص آنتی باکتریال و ضدالتهابی آن پوست سر را تمیز و سالم نگه می‌دارد. همچنین می‌تواند مشتقات چسبناک و نیز ذرات معلق در هوا را از موی شما پاک کند. تاثیر کراتوپلاستی آن موها را درخشان می‌کند و رنگ طبیعی آن را به جلوه در می‌آورد.

کاهش ریزش مو

عناب برای حفظ سلامت پوست سر بسیار مفید است.نه تنها رشد فولیکول‌های جدید مو را تقویت می‌کند بلکه از موهای موجود و فعلی نیز در مقابل شکستگی و آسیب محافظت می‌کند و در نتیجه ریزش آن‌ها را به حداقل می‌رساند.

فایده‌ میوه‌ عناب اساسا به خاطر آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، ویتامین A، و سایر ترکیب‌های آنتی‌اکسیدانی مانند پلی‌فنول‌ها و مواد شیمیایی گیاهی و غیره موجود در آن است.

ترکیب‌ها از فولیکول‌های مو و پوست سر در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند.

جریان خون را در پوست سر بهبود می‌بخشد و تغذیه‌ی مناسب فولیکول‌های مو و پوست سر را تضمین می‌کند.وقتی فولیکول‌های مو و پوست سرمان به خوبی تغذیه شوند پقوی و سالم می‌شوند. فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند و خطر ریزش مو را کاهش می‌دهد.

عناب سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز هست که در بهبود سلامت فولیکول‌های مو و پوست سر و در نتیجه کنترل ریزش مو نقش مهمی ایفا می‌کند.

 سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

در حفظ سلامت ما نقش مهمی ایفا می‌کند. این سیستم در واقع مکانیسم دفاعی بدن‌مان است که از میکروب‌ های ایجاد‌کننده‌ بیماری مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها و غیره محافظت می‌کند.

وقتی بیمار می‌شویم، سیستم ایمنی بدن با میکروب‌ها مبارزه می‌کند و سلامتی را به بدن‌مان باز می‌گرداند.داشتن زندگی سالم، مراقبت از سیستم ایمنی بدن اهمیت زیادی دارد و میوه‌ی عناب می‌تواند در این میان بسیار موثر باشد.

این فواید عناب عمدتاً به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و ویتامین A و سایر ترکیبات آنتی‌ اکسیدانی مانند پلی‌فنول‌ها و فیتون‌ها است. ترکیبات با رادیکال‌های آزاد مبارزه و از ایجاد استرس اکسیداتیو در سلول‌های ما جلوگیری می‌کنند.

 میوه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و وقتی این سیستم قوی باشد، کم‌تر در برابر میکروب‌های ایجادکننده‌ی بیماری تسلیم می‌شویم و در نتیجه خطر سرفه، سرماخوردگی، تب و آنفولانزا و غیره در ما کاهش می‌یابد.آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین تولید سیتوکین‌های التهابی را تنظیم می‌کنند و به این ترتیب سبب تقویت سیستم ایمنی بدن ما می‌شوند.

منبعbazdeh - healthline

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده