بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» سالم ترین حبوبات که می توانید بخورید

سالم ترین حبوبات که می توانید بخورید

لوبیا و حبوبات دانه هایی از گیاهان به نام Fabaceae است. این حبوبات در سراسر جهان معمولاً خورده می شوند و منبع غنی فیبر و ویتامین های گروه B هستندو همچنین جایگزینی عالی برای گوشت به عنوان منبع پروتئین گیاهخواری هستند.

لوبیا و حبوبات دارای چندین فوائد سلامتی از جمله کاهش کلسترول ، کاهش سطح قند خون و افزایش باکتریهای روده سالم است.

نخود

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

همچنین به عنوان لوبیای گاربانزو شناخته می شود ، منبع خوبی از فیبر و پروتئین است.

بسیاری از مطالعات علمی نشان داده است که لوبیا و حبوبات مانند نخود می تواند به کاهش وزن ، عوامل خطر بیماری های قلبی و حتی به طور بالقوه حتی خطر سرطان کمک کند ، به ویژه هنگامی که آنها جایگزین گوشت قرمز در رژیم غذایی می شوند

یک فنجان (164 گرم) نخود پخته شده حاوی تقریباً (6) است:

کالری: 269

پروتئین: 14.5 گرم

فیبر: 12.5 گرم

فولات (ویتامین B9): 71٪ از RDI

منگنز: 84٪ از RDI

مس: 29٪ از RDI

آهن: 26٪ از RDI

نخود به خصوص در کاهش قند خون و افزایش حساسیت به انسولین در مقایسه با دیگر foo-carb های مفید بسیار مفید است

بر خلاف باور عمومی، حبوبات منبع کلسیم هستند. مصرف حبوبات برای بانوانی که از درد مفاصل رنج می‌برند یا مبتلا به پوکی استخوان هستند، توصیه می‌شود. حبوبات هم‌چنین به پیشگیری از بیماری آرتریت در زنان کمک می‌کند. لوبیا سبز یکی از حبوباتی است که به خاطر مقادیر بسیار بالای کلسیم برای درد مفاصل خوب است.

خواص و مزاج لوبیا

مزاج آن گرم و تر است.

 اگر خوب پخته شده و هضم شود، چاق کننده است.

ملین و نرم کننده سینه و ریه است.

لوبیا ادرار آور و شیر افزاست.

عوارض و مضرات مصرف لوبیا

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

نفاخ است

دیر هضم است

تولید کننده خون غلیظ و سوداوی است

مصرف لوبیا در چه مواردی توصیه نمی‌شود؟

مصرف زیاد لوبیا با غلات توصیه نمی‌شود. لذا غذاهایی مانند لوبیا پلو نباید زیاد مصرف شوند.

لوبیا برای ابتدای شیردهی نامناسب است چرا که با بروز نفخ باعث درد درد و دل پیچه نوزاد می‌شود.

مصرف لوبیا برای چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

خانم‌های باردار

کسانی که معده‌های ضعیف دارند

کودکان و افراد مسن

مصلحات لوبیا

ادویه هایی مانند آویشن،خردل، دارچین، زنجبیل، زیره، فلفل، نمک و روغن زیتون به اصلاح لوبیا کمک می‌کنند.


خواص و مزاج لپه

مزاج آن گرم و خشک است.

مصرف لپه به دلیل طبع گرم آن باعث تقویت قوای جسمانی می‌شود.

بدلیل فیبر بالا، برای کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری‌های قلبی مفید است.

باعث کنترل فشار خون می‌شود.

از کم خونی جلوگیری می‌کند.

به کاهش سطح کلسترول بد خون و کاهش وزن کمک می‌کند.

مقایسه لپه با نخود

لپه در واقع همان نخود از وسط نیم شده است، تقریباً تمامی خواص ذکر شده برای نخود درباره لپه نیز صدق می‌کند.

لپه نسبت به نخود هضم آسان‌تری دارد.

خاصیت تقویت قوای جسمانی در نخود بیش‌تر از لپه است.

مصرف لپه برای چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

افراد مبتلا به آسم

افراد نفاخ و دارای معده ضعیف

مصلح لپه

مصلح لپه، کتیرا است.

توصیه مهم در مصرف لپه

لپه نیز همانند سایر حبوبات دارای نفخ می‌باشد، از این رو توصیه می‌شود قبل از مصرف مدتی خیسانده شده، سپس آب آن دور ریخته شده و بعد در تهیه غذا استفاده شود.

حبوبات هم‌چنین منبع خوبی از پتاسیم هستند که به حمایت از سلامت قلبی و عروقی کمک می‌کنند. یک مطالعه اخیر ثابت کرده است که پتاسیم در حبوبات به کاهش خطر سکته مغزی تا 20./. کمک کرده و از فشار خون بالا جلوگیری می‌کند. این امر برای سلامت قلب هم مناسب است. مقدار مناسب پتاسیم باعث کاهش سطح کلسترول بد بدن هم می‌شود.

آیا می‌دانید که ویتامین B نقش مهمی در رشد سلول‌های مغزی دارد؟ حبوبات حاوی مقادیر بالایی از ویتامین B هستند که بدن به وجود آن‌ها نیاز دارد. مصرف حبوبات به حفظ سلامت مغز و سلول‌های عصبی کمک می‌کند. ویتامین B هم‌چنین برای عملکرد طبیعی سلول‌های پوستی هم مفید است و به حفظ بافت پوست سالم کمک می‌کند. ویتامین B موجود در حبوبات و مقادیر زیاد بالای فیبر به جلوگیری از یبوست و بواسیر هم کمک می‌کند.


از فواید مصرف حبوبات مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها است. آنتی اکسیدان‌ها نه تنها برای بدن بلکه برای قلب شما هم مفیدند. حبوبات هم‌چنین دارای بتا کاروتن هستند که منجر به بهبود بینایی می‌شوند. برخی از انواع حبوبات حاوی ویتامین C هم هستند. مصرف ویتامین C موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به سرما و آنفولانزا می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها به حفظ درخشش پوست کمک کرده و باعث می‌شود جوان‌تر بمانید.

بزرگترین نقطه ضعف حبوبات در تغذیه انسان این است که باعث نفخ می‌شود. حبوبات به دلیل وجود مقدار زیادی قندهای غیرقابل جذب، هنگام مصرف می‌توانند اختلالات گوارشی به ویژه نفخ شکم ایجاد کند. این قندها در روده کوچک هضم نمی‌شوند چون آنزیم‌ مناسب آن‌ها در بدن وجود ندارد. بنابراین آن‌ها هضم نشده وارد روده بزرگ می‌شوند. جایی که باکتری‌های تخمیرکننده باعث تولید گاز شده و عوارضی مانند اسهال، دل‌درد و نفخ به همراه دارد.

قبل از پخت یک شب کامل آن‌ها را در آب خیس کنید و در یخچال قرار دهید این کار باعث می‌شود حبوبات زودتر بپزند و آنزیم‌های بیشتری آزاد کنند که باعث هضم راحت‌تر آن‌ها می‌شود.یک راه سریع‌تر دیگر این است که حبوبات را در آب به مدت دو دقیقه بجوشانید و سپس از روی گاز برداشته و بگذارید به مدت یک ساعت در همان آب خیس بخورد.

توصیه می‌کنیم زمانی که نخود را یک شب خیساندید مقداری نمک هم به آب آن اضافه کنید و زمانی که می‌خواهید بپزید آب آن‌را خالی کرده و نخودها را شستشو داده و بپزید. توجه داشته باشید که عدس و لپه نیازی به خیس کردن ندارند.برای پخت حبوبات لازم است که آن‌ها را در مقدار زیادی آب سرد بریزید و روی گاز قرار دهید. نمک اضافه نکنید زیرا این کار باعث می‌شود حبوبات سفت شده و زمان پخت آن طولانی‌تر شود.


برای پخت حبوبات لازم است که آن‌ها را در مقدار زیادی آب سرد بریزید و روی گازقرار دهید. نمک اضافه نکنید زیرا این کار باعث می‌شود حبوبات سفت شده و زمان پخت آن طولانی‌تر شود


در هنگام پخت می‌توانید در ظرف را گذاشته یا بدون در، آن‌ها را بپزید. گذاشتن در ظرف باعث می‌شود حبوبات نرم‌تر شده و برای استفاده در سوپ، آش یا پوره مناسب‌تر باشد. در حالت بدون در حبوبات درسته تر پخته می‌شوند و برای استفاده در خورش‌ها یا سالاد مناسب هستند. حبوبات بسیار کم چرب هستند و منبع پروتئین گیاهی و گلوسیدها محسوب می‌شوند.از این گذشته این مواد غذایی مفید دارای مواد معدنی و ویتامین‌های مختلفی از جمله کلسیم، پتاسیم، آهن و ویتامین‌های گروه B می‌باشند.

حبوبات همچنین سرشار از موادی به نام فیتونوترینت‌ها هستند که با بیماری‌های مختلف مقابله می‌کنند.حبوبات منبع خوب فولات یا همان ویتامین B9 محسوب می‌شود که در مادران باردار باعث رشد خوب جنین می‌شود.شاخص گلیسمی این مواد غذایی پایین بوده و برای افراد دیابتی مفید است.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده