بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» گیاه سنگی ( Living stone ) یا لیتوپس

 گیاه سنگی ( Living stone ) یا لیتوپس

کاکتوس‌ها تنها در یک مدل خاردار و خشن رشد می‌کنند؛ اما جالب است بدانید که کاکتوس‌ها دارای گونه‌های متفاوتی بوده و برخی از گونه‌ها آن‌قدری جذابیت دارند که هیچ گلی به گردپایشان هم نخواهد رسید! یکی از همین کاکتوس‌های جالب و متفاوت لیتوپس و یا گل سنگی صخره ای نام دارد.

این گیاه دارای ظاهری متفاوت است و به شکل تکه سنگ رشد می‌کند! این گیاه بومی مناطق و بیابان‌های خشک آفریقای جنوبی بود و شاید دلیل شکل ویژه آن برای در امان بودن از شر حیوانات دیگر است.

آبیاری

ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما مطلب مرتبط ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما

این گیاه نیز مانند دیگر کاکتوس‌ها آب را در خود ذخیره می‌کند و از دسته گیاهان گوشتی به‌حساب خواهد آمد. این آب ذخیره‌شده در گیاه در هنگام بی‌آبی و تولید برگ‌ ها به مصرف گیاه خواهد رسید. آبیاری کاکتوس صخره‌ای بخشی مهم از زندگی آن بشمار می‌رود، زمانی که بارندگی‌های پاییزه شروع می‌شود، رشد این گیاه نیز آغاز خواهد شد و پس از بارندگی‌ها گل‌دهی گیاه را شاهد خواهید بود؛ بنابراین آبیاری این گیاه را از آغاز فصل خنک شروع کنید و هفته‌ای یکتا دو بار بسته به دمای اتاق این کار را مرتباً ادامه دهید.

نکته‌ای که باید در زمان آبیاری به خاطر داشته باشید این است که آب بر روی گل‌ها ریخته نشود، چراکه منجر به از بین رفتن گرده‌ها می‌شود. زمانی که در زمستان‌ها برگ‌ها تولید شدند آبیاری قطع گردد، چراکه در این زمان برگ‌های جدید باید تمامی آب و مواد غذایی برگ‌های قدیمی را جذب کنند تا برگ‌های قدیمی از بین بروند؛ پس هر زمان که دیدید برگی جدید در حال رشد است باید آبیاری را متوقف کنید. زمانی که به فصل گرم سال رسیدید آبیاری را به 2 هفته یک‌ بار کاهش دهید و یادتان باشد آبیاری زیاد منجر به از بین رفتن گیاه خواهد شد. همان‌طور که می‌بینید سیکل زندگی لیتوپس کاملاً متفاوت با دیگر کاکتوس‌هایی است که تا به کنون دیده‌اید.

نور

نوردهی برای این گیاه به شکلی است که باید روزی 5 ساعت زیر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرد و مابقی روز را در سایه باشد. در تابستان که زمان خواب و استراحت گیاه است، بهتر است گیاه در برابر نور شدید قرار نگیرد چراکه در این شرایط خواهد سوخت. این گل از سطح بالایی خود مانند پنجره نور را به سبزینه‌ها می‌فرستد و زمانی که نور زیاد شود از ورود نور به داخل جلوگیری می‌کند تا سیستم فتوسنتز دچار مشکل نشود. تکثیر لیتوپس نیز توسط کاشت بذر و یا تقسیم بوته انجام می‌شود. این گیاه خود قادر به گرده‌افشانی نیست.

تعویض گلدان و خاک

تعویض گلدان و خاک بهتر است هر 3 سال یک‌بار و زمانی که مرحله تولید برگ کاملاً به اتمام رسید انجام شود. این گیاه نیاز به گلدان‌های عمیق داشته و خاک آن باید زهکش مناسبی داشته باشد. ترکیب شن و ماسه و پرلیت و کمی ورمی کمپوست برای این گل مناسب است.

آفات

یکی از مهم‌ترین آفات این گل شپشک آردآلود است. این نوع از آفت شکل پشمک به خود می‌گیرد و حالت کش‌دار دارد. یک برس را به الکل صنعتی آغشته کنید و به‌آرامی بر روی حشره بکشید تا از بین برود، پس‌ازآن نقطه موردنظر را با آب بشویید تا الکل گیاه را از بین نبرد.

گیاه سنگی در خاک ماسه ‌ای فشرده و متراکم با رطوبت اندک و هوای داغ به خوبی رشد می‌کند. اگر چه پرورش این گیاه کار نسبتاً آسان است اما اگر اطلاعات کافی در مورد نیازهای آن نداشته باشید ممکن است خیلی زود گیاهتان را نابود کنید.

شرایط نگهداری لیپتوس

نور مستقیم در همه ی سال اما در بعضی مناطق بهتر است که از اواخر بهار گیاه را در معرض نور فیلتر شده قرار داد.نور کم باعث دراز شدن گیاه می شود.لیتوپسی که در زمستان در نور کافی قرار گرفته غالبا در شدت های نور زیاد بهار و تابستان هم مقاوم هست.

آبیاری

لیتوپس دارای چرخه زندگی خاصی هست که آبیاری در آن متفاوت از بقیه گیاهان است وباید در یک مرحله خاک را کاملا خشک نگه داشت.این گیاه سالانه تنها یک جفت برگ تولید می کند و تغییر زیادی ندارد.

مراحل رشد لیتوپس و شرایط نگهداری در هر مرحله

آغاز رشد گیاه از اواخر تابستان و پاییز است و در زمستان و بهار نیز رشد می کند در در اواخر بهار تا اواخر تابستان به خواب می رود.دوره خواب برای زنده ماندن گیاه ضروری هست در دوره خواب گیاه تحت گرمای زیاد و آب کم قرار می گیرد و از آب درون برگ هایش استفاده می کند و با خنک شدن هوا و کوتاه شدن روز ها در پاییز مجددا رشد می کند.

در دوره خواب وقتی که برگ ها چروکیده شد در حدی آبیاری کنید که برگ ها به حالت اول باز گردد آبیاری عمیق نکنید در حدی که سه سانت از سطح خاک مرطوب شود. آبیاری عمیق باعث خفه شدن گیاه می شود.

گلدان مناسب

به علت ریشه های عمودی و عمیق گلدان دارای عمق ۷ تا۱۲ سانتیمتری برای این گیاه مناسبتر است و همچنین دارای سوراخ زهکشی مناسب باشد.

خاک مناسب

خاک مخصوص کاکتوس و گیاهان گوشتی که یک سوم آن شن و ماسه باشد.

نحوه کاشت

ریشه های عمودی و ریشه های افقی سطحی به همراه یک چهارم از اندام هوایی را در خاک نمایید.دقت کنید همه ریشه ها درخاک باشند و سه چهارم اندام هوایی گیاه باید بالا تر از سطح خاک قرار بگیرد،یک لایه از شن درشت در سطح خاک بریزید.

نظرات
arrow سعید
سپاسگزارم بابت دانش رایگان ک در اختیار من گذاشتید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده