مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آویشن چیست و چگونه استفاده می شود؟

آویشن چیست و چگونه استفاده می شود؟

آویشن یک گیاه مدیترانه ای است که دارای کاربردهای غذایی ، دارویی و زینتی است. آویشن یکی از گیاهان رایج در جهان است. می توانید آن را در باغ خود بکارید و از آن به صورت تازه یا خشک شده در انواع ظروف استفاده کنید.گیاه آویشن از خانواده گیاه نعناع و از تیره نعناعیان و سرده اوریگانوم است. این گیاه در تمام جاهای دنیا کشت می شود و از آن به صورت تازه و خشک شده در آشپزی و یا دارو استفاده می کنند و با بوی نافذی که دارد زنبور عسل را به سمت خود می کشد از این رو عسل آویشن هم معروف است.

نام‌های آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، آویشن، آویشن وحشی، سوسنبر، سی سنبر، نمام الملک، نمام، سه سنبل و حاشابری نامیده شده است. مزاج آن درجه دوم گرم و خشک است.

آویشن درختچه ای کوتاه و پر شاخه است. گل های سفید ریز آن به طور چتری و منفرد می رویند. میوه آن فندق چهار قسمتی است. گیاه آویشن گیاهی است علفی با ساقه های کرکدار و سفید از خانواده نعناع (Lamiasceae) که سرشاخه های گل دار و برگ، آن قابل استفاده می باشد.

آویشن نیز نظیر دیگر گیاهان دارای مصارف داروئی و آشپزی می باشد و همچنین از ترکیب برگها و روغن این گیاه با سایر گیاهان داروئی در درمان بیماری های مختلف استفاده می شود.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

دفع سنگ کلیه و مثانه

مسکن درد

مدر ادرار

معرق

مفتح ساده احشاء

پاک کننده سینه و شش

مقطع و مسهل بلغم و مخرج اقسام کرم معده

شکوفه خالص آن مسهل سودا می باشد.

سرفه، تقویت معده و کبد و طحال و کلیه نافع است.

محل خون منجمد و پادزهر سموم سرد حیوانی و گیاهی است.

2 مثقال آن را با عسل به صورت یکدست ترکیب کنند و با آب گرم بیاشامند جهت فالج، لقوه، نسیان، صرع، کزاز، تقویت کلیه و باه و رفع درد دهان و حلق نافع است.

بهترین آنتی بیوتیک است.

تا اندازه ای گرمی دارد که لرزش زمستانی را از بین می برد.

نوشیدنش درد انتهای دنده ها را از بین میبرد.

اگر آویشن را همراه با غذا بخورند، قوت چشم را نگه می دارد و کم سویی را از بین می برد.

باید اشخاص سرد مزاج بخورند تا به هضم غذا کمک کند.

اگر 5 الی 10گرم آن را بخورید بلغم را بدون هیچ آزاری بیرون می برد و اسهال آن کافی و مفید است.

برای ریزش مو و تقویت پیازهای مو مفید است.

جوشانده آن اشتها می آورد و نفخ را دور می کند.

برای ورم طحال با سرکه روی طحال ضماد شود و برای سایر ورم ها با عسل ضماد شود.

برای درد دندان عرق أن مزمزه شود.

برای درد گوش، جوشانده صاف شده آن در گوش ریخته شود، درد آن را تسکین می دهد.

در تنگی نفس، بلغم را از سینه خارج می کند.

برای تسریع هضم غذاهای سنگین مانند گوشت گاو، حلیم و کله پاچه نافع است.

موارد منع مصرف

افراط در مصرف آویشن باعث آسیب‌رسی به ریه می‎شود.

ممکن است منجر به آلرژی و التهابات پوستی گردد.

فشار خون را بالا می‌برد.

آویشن را نباید افرادی که دچار تب هستند، استفاده کنند.

اثرات بدی بر روی تیروئید می‌گذارد.

جوشانده آویشن: بر روی 2 گرم از پودر برگ آویشن، یک لیوان آب جوش ریخته و پس از 15- 10 دقیقه صاف کرده و می‌نوشیم.دم کرده آویشن: می توانید یک قاشق غذا خوری آویشن را دم کرده و میل نمایید.

می توانید آویشن را بخور کنید. بخور آن برای کسانی که دچار سینوزیت مکرر و چرکی می‌شوند، بسیار مؤثر است و یک درمان پایه‌‌ای محسوب می‌شود.

در عصاره روغن گیاه آویشن ، ماده ای به نام تیمول است که خواص ضدعفونی کنندگی دارد و در خمیر دندان ، دهان شویه ها و حتی کرم های ضد قارچ دست کاربرد دارد.

مواد دیگری چون کارواکرول و فلاونوئیدهایی چون تیمولین ، آپیژنین ،نارینژین و لوتئولین در گیاه آویشن وجود دارند که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

خواص غذایی و دارویی

آویشن یک گیاهی است که به صورت تازه ، خشک شده و روغن آن مورد مصرف قرار می گیرد این گیاه در قدیم که یخچال یا وسایل خنک کننده برای نگهداری مواد غذایی چون گوشت وجود نداشت در غذا می ریختند تا تاثیرات بد گوشت فاسد را رفع کند.

از دوران قدیم در رم باستان از این گیاه برای درمان مسمومیت استفاده میکردند به طوریکه آن را در آب حمام فرد مسموم می ریختند تا مشکل فرد برطرف گردد.

از گیاه آویشن به عنوان یک دارو برای علاج ناراحتی های تنفسی ، عصبی ، گوارشی و جاهای دیگر بدن استفاده می کنند و حتی در زمان قدیم که آنتی بیوتیک وجود نداشت از روغن این گیاه برای درمان زخم ها استفاده می شد.یک عنصری به نام تیمول در آویشن است که خاصیت ضد باکتریایی و قارچی دارد و از آن در ساخت دهان شویه ها با مارک های مختلف استفاده میشود آویشن یک داروی مهم و کلیدی است که فواید بسیاری دارد.

خواص ضد سرطانی

یک ترکیب مهم به نام کارواکرول در آویشن، از این ماده برای درمان سرطان گوارش چون سرطان روده بزرگ استفاده می شود و با ویژگی هایی که دارد از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می کند و باعث نابودی آنها می شود.گزارش های پزشکی کشور چین خاصیت ضد سرطانی ماده مذکور را تایید کرده است و از پتانسیل قوی آن در درمان سرطان روده بزرگ نام می برد.

درمان برونشیت و گلو درد

ترکیب این گیاه با گیاه پیچک برای درمان سرفه و برونشیت خیلی موثر است و این نتیجه توسط یک موسسه پزشکی آلمان تایید شده است. لازم به ذکر است که درمان برونشیت با ترکیب فوق هیچگونه عوارض جانبی برای بیمار ندارد.آویشن برای درمان گلودرد خیلی مفید است و می توانید آن را در سوپ بریزید و یا چای گیاه آویشن را بنوشید که خاصیت ضد میکروبی دارد و تسکین دهنده است.این خاصیت به وجود روغن آویشن حاوی کاروکرول ارتباط دارد.

ضد رخوت و سرحالی

وجود ماده کارواکرول در آویشن باعث می شود که سروتنین و دوپامین در قشر جلویی مغز و هیپوکامپ افزایش یابد ،در واقع کاراواکرول یک مولکولی است که با فعال تر کردن مغز و افزایش فعالیت های آن ، شخص را شاد و سرحال می کند و پژوهش ها هم این موضوع را تایید کرده اند.

کاهش فشارخون

آویشن در کاهش فشارخون خیلی موثر است و کلسترول و تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد. عصاره گیاه آویشن می تواند ضربان قلب فرد را پایین بیآورد.خیلی بهتر است به جای افزودن نمک در غذا از ادویه جاتی چون گیاه آویشن استفاده شود.

ضد مسمومیت غذایی و گندزدایی

با ریختن آویشن در غذا می توانیم از مسمومیت غذایی جلوگیری کنیم بطوریکه اگر غذایی فاسد باشد و یا مشکلی داشته باشد اثرات مخرب آن توسط آویشن برطرف می شود.

با روغن آویشن می توانیم سبزیجاتی مانند کاهو را از باکتریهای شیکلا پاک کنیم که این باکتری باعث اسهال در فرد می شود.معمولاً 1% روغن گیاه آویشن را با آب مخلوط می کنند و برای شستشو به کار می برند.

به وعده های غذایی مقداری آویشن اضافه کنید تا از مسمومیت جلوگیری شود.

درمان آکنه یا جوش جوانی

معمولاً این بیماری در صورت جوانان به هنگام بلوغ ظاهر می شود که ایجاد جوش های چرکی می کند و امروزه با داروهای آنتی بیوتیک ، بنزوئیل پروکسید و کرم های موضعی برای درمان آن اقدام می کنند که گاهی اوقات با مقاومت باکتری در برابر آنها ، بی اثر می باشد و حتی عوارض جانبی هم دارد.

برای این کار محلولی را از آویشن به نام تنتور تهیه می کنند که در ابتدا آویشن را به مدت چند هفته در الکل قرار می دهند تا همه مواد آن وارد الکل شود و سپس به محلول حاصله هم کمی الکل اضافه می کنند که تنتور نامیده می شود.

نیم فنجان آویشن را با چند قاشق چای سبز در قوری با آب حرارت دهید و دم کردۀ آن را در یخچال نگه دارید و هرروز با آغشته کردن پنبه به آن به صورت خود بمالید.

گیاهان دیگری چون مرُ و گل همیشه بهار هم وجود دارند که محلول فوق را از آنها تهیه می کنند ولی گیاه آویشن بهتر است.

استفاده از آویشن

آویشن را به صورت تازه ، خشک شده به عنوان چاشنی در غذا استفاده می شود و در مواقعی هم از ترکیب عصاره آن روغن گرفته می شود که آویشن تازه به مدت دوهفته در یخچال قابل نگهداری است و پودر آویشن در جای خنک و یخچال به مدت شش ماه قابلیت ماندگاری دارد.

از آویشن می توان به شکل های مختلف چون سبزی خشک شده در آشپزی یا برای موارد دارویی به صورت چای شربت ، مکمل و روغن استفاده کرد.

این گیاه چه به صورت تازه یا خشک شده در غذاهایی چون مرغ ، ماهی ، سوپ ، آش استفاده می شود و اگر از بوی آن بدتان نمی آید می توانید در هرغذایی مقدار کمی از آن را استفاده کنید.

دمنوش پونه کوهی و آویشن

مواد لازم:

پونه 1 قاشق غذاخوری

آویشن 1 قاشق غذاخوری

عسل 2 قاشق مرباخوری درهر لیوان

آب جوش 3 لیوان

طرز تهیه :

پونه آویشن را بشوید و همراه با آبجوش در قوری چینی بریزید و به مدت 30 دقیقه دم کنید .

سپس دم کرده در یک لیوان یا فنجان بزرگ بریزید عسل را به آن بیفزاید و هم بزنید تا کاملا حل شود. حال به آرامی آن را میل کنید .

افراد گرم مزاج می توانند ابن دم نوش را همراه با چند قطره لیمو ترش تازه بنوشید. این نوشیدنی برای فصل پاییز و زمستان بسیار مناسب بوده، خاصیت ضد عفونی دارد و برای سرماخوردگی و دردهای دوران عادت ماهانه در بانوان بسیار مفید است.

خواص و مزاج آویشن در طب سنتی

مزاج آن گرم و خشک است.

لطیف کننده و هضم کننده غذاهای سنگین و دیرهضم است.

برگ‌های خشک شده آویشن یا پودر آن را می‌توان مانند نمک به عنوان ادویه سفره استفاده کرد.

در درمان آروغ‌های ناشی از بلغم معده بکار می‌رود.

معده، کبد و ریه را از رطوبت‌ ها پاک می‌کند.

آویشن به دلیل حرارت و خاصیت تحلیل برندگی و زدایندگی که دارد رطوبت های زائد باقیمانده در دستگاه گوارش را از بین می‌برد.

مسیر هضم و جذب غذا را از این مواد پاکسازی می‌کند.

باعث باز شدن انسدادهایس مجارس اعضا می‌شود.

اشتها را تحریک می‌کند به همین علت در غذاها به عنوان چاشنی استفاده می‌شود.

ضدنفخ است و سبب تحلیل بادهای معده، روده و سینه می‌شود، مخصوصاً اگر در غذاهای نفاخ و سنگین و آبکی استفاده شود.

مصرف آن با پنیر جهت چاق کردن بدن و همچنین کاهش ضرر پنیر به بدن مفید است.

آویشن همراه با انجیر باعث تقویت ریه و سایر قسمت‌های دستگاه تنفسی می‌شود و برای رفع سرفه مفید خواهد بود.

درد کلیه و مثانه را که از سردی باشد، تسکین می‌دهد.

آویشن همراه با آب کرفس برای شکستن، از بین بردن و دفع سنگ‎های ادراری مفید است.

مدر است بنابراین برای سهولت دفع ادرار مفید است.

دمنوش آویشن عادت ماهانه را تسهیل می‌کند.

نشستن در دم کرد و صاف شده آویشن باعث سهولت عمل دفع ادرار و عادت ماهانه می‌شود البته به شرطی که حساسیت نداشته باشند و توسط طبیب تجویز شده باشد.

بوییدن آویشن یا خوردن دم کرده آن در کاهش رطوبت‌های زائد که گاهی در کبد یا ریه یا مغز جمع می‌شود، موثر است.

آویشن به صورت موضعی برای تسکین موقت دندان درد توصیه می‌شود.

اگر داروهای مسهل با آویشن مصرف شوند، دل درد شدید ایجاد نمی‌کنند.

بخور آویشن برای کسانیکه دچار سینوزیت مکرر و چرکی می‌شوند، بسیار موثر است.

نرمی و لطافت پوست، جلوگیری از صعود بخارات به مغز و پادزهر سموم حیوانی نیز از خواص آویشن است.

عوارض زیاده روی در مصرف

افراط در مصرف آویشن باعث آسیب‌رسی به ریه می‎شود.

ممکن است منجر به آلرژی و التهابات پوستی گردد.

فشار خون را بالا می‌برد.

اثرات بدی بر روی تیروئید می‌گذارد.

هشدار

افرادی که مدتی از گیاه آویشن در غذا یا به عنوان دارو استفاده می کنند در کوتاه مدت عواقب آن را نمی بینند ولی در درازمدت زیان آور است بنابراین مصرف زیادی آن هم خوب نیست.

در مواردی نباید از آویشن استفاده کرد چون باعث ضرر و صدمه به شخص می شود.خانم هایی که به هورمون حساسیت دارند یا زنانی که سرطان پستان ، تخمدان و بیماریهای رحمی و آندومتری دارند نباید آویشن را استعمال کنند چون مانند یک استروژن عمل می کنند.

افرادی که به نعناع و آویشن حساسیت دارند و برای این گروه هم استفاده از آویشن ممنوع است.

کسانی که خون ریزی دارند روند لخته شدن خون با خوردن آویشن به عقب می افتد و یا دوهفته قبل از جراحی بهتر است از آویشن استفاده نشود.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده