بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آیا روغن کلزا خوراکی است | موارد استفاده و كشت

آیا روغن کلزا خوراکی است | موارد استفاده و كشت

مطالعه ای در مورد مشخصات روغن

یکی از سوالاتی است که بیشتر افراد به دنبال جواب مناسب برای آن هستند. که روغن مناسب برای پخت و پز و سرخ کردن مواد غذایی کدام است؟ روغن کلزا از دانه‌های گیاه کلزا به دست می‌آید. کلزا ارقام مختلفی دارد. گونه‌ای از گیاه کلزا که از آن روغن خوراکی استخراج می‌شود، کانولا نام دارد که درصد اسید اروسیک کمتری نسبت به دانه کلزا دارد. گفتنی است، مقادیر زیاد اسید اروسیک باعث رسوب چربی در قلب، عضله‌ها و غدد فوق کلیه می‌شود، در حالی که گونه‌های جدید کلزای پرورش یافته، کمتر از 2./. اسید اوروسیک دارند و از این رو خطر آن برای سلامتی رفع شده است.

سرشار از ویتامین‌ E

روغن کلزا حاوی مقادیر بالایی از ویتامین‌ای است. این ویتامین نقش زیادی در سلامت پوست، مو و چشم دارد. همچنین این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و به از بین بردن رادیکال‌های آزاد بدن کمک می‌کند.

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

سرشار از فیتواسترول

نوعی چربی مفید گیاهی است و بنابراین فقط در مواد غذایی که منشا گیاهی دارند، یافت می‌شوند. فیتواسترول‌ها مستقیما روی سیستم گوارشی بدن تأثیر می‌گذارند و از جذب کلسترول درون دستگاه گوارش به میزان 40./. جلوگیری می‌کنند و در نتیجه در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی موثرند. همچنین بدن را در برابر انواع سرطان به ویژه سرطان سینه، پروستات و روده محافظت می‌کنند.

مضرات روغن کلزا

تحمل دمای بالا

یکی از خواص روغن کلزا نسبت به دیگر روغن‌های گیاهی، تحمل دمای بالا است و می‌توان از آن به عنوان روغن سرخ کردنی نیز استفاده کرد. این روغن دارای آستانه تحمل بالاتری نسبت به گرما است و تا دمای ۲۳۰ درجه پایدار می‌ماند.

کیفیت تغذیه‌ ای بالا

روغن کلزا به دلیل داشتن اسید‌های چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است. همچنین این روغن با داشتن اسید‌های چرب ضروری که در بدن ساخته نمی‌شوند، می‌تواند به حفظ سلامتی بدن کمک کند.

تسکین درد مفاصل، درد روماتیسم و کاهش التهاب از خواص روغن کلزا است و همانند سایر روغن‌ها در طب سنتی از این روغن نیز برای رفع گرفتگی عضلات و کاهش تورم و التهاب استفاده می‌شود.

کُلزا روغنی است که از دانه‌های کلزا به دست می‌آید.روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار و بین ارقام و در شرایط مختلف تنوع زیادی در ترکیب اسید های چرب آن مشاهده می‌شود. کاشت کلزا که به عنوان یکی از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدله و دارای طیف نسبتاً وسیعی از سازگاری اقلیمی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته. دانه کلزا دارای 25./. تا 55./. روغن، 18./. تا 24./. پروتئین و 12./. تا 20./. پوست است. کلزاهایی که از آنها روغن استخراج می‌شود را کانولا می‌نامند.

روغن کلزا فاقد کلسترول بوده و نسبت به همه روغن‌های خوراکی در جهان کم‌ترین چربی اشباع را دارد.دانه های کلزا دارای روغن فراوانی می باشد از رو به دست آورن روغن کلزا از اهمیت فرئوانی برخودار است. از روغن این گیاه در انواع صابون ها ، شوینده ها استفاده می شود.

تولید امگا 3 و امگا 6

روغن کلزا سرشار از دو نوع اسید چرب است که برای بدن انسان حکم کیمیا را دارد، چون این دو نوع اسید در بدن تولید نمی ‌شوند.اولی «اسید آلفا لینولنیک» (امگا 3) از بدن در مقابل حملات قلبی حفاظت کرده و موجب کاهش کلسترول بد بدن می‌شود. اسید چرب بعدی «اسید لینولئیک» یک اسید چرب امگا 6 است. این اسید برای مغز بسیار مفید است و در رشد نوزادان نقش بسزایی دارد. هر دو برای بدن ضروری و در گروه چربی‌های سالم غیراشباع قرار دارند.

تأمین ویتامین E مورد نیاز بدن

در یک وعده غذایی استفاده از روغن کلزا 1/4 ویتامین E مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. این ویتامین نوعی آنتی اکسیدانت است که از چربی‌ها و پروتئین‌های بدن‌تان در مقابل تخریب‌ها محافظت می‌کند. ویتامین  E موجب کاهش احتمال بیماری‌های قلبی، سرطان و اختلال حافظه می‌شود.

 خواص روغن کلزا

تسکین درد رماتیسم

رفع گرفتگی عضلات

ضد تشنج

برطرف کننده مشکلات پوست

درمان برونشیت

تقویت قلب

ضد التهاب

کاهنده تورم و التهاب

کاهش لخته های خونی

کاهش چربی خون

کاهش چربی شکمی

کاهش خطر ابتلا به دیابت

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین

کاهش ابتلا به بیماری های قلبی

کاهش خطر ابتلا به بیماری سندرم متابولیک

ضد سرطان رود

مقابله با پیری و آکنه

روغن کانولا سرشار از ویتامین E و ویتامین K است، که به برطرف کردن مشکلات پوستی مانند چین و چروک، خط خنده، آکنه و غیره کمک کند.مصرف‌کنندگان می‌توانند روغن کانولای موجود در فروشگاه‌ها را مستقیما بر پوست‌شان استفاده کنند تا پوست خشک‌شان را به خوبی رطوبت‌رسانی کند.

اسیدهای چرب روغن کانولا

پوست‌های خشک و آسیب‌دیده را درمان می‌کنند و آن را نرم و سالم می‌کند. چند قطره روغن معطر اسطوخودوس به یک قاشق غذاخوری روغن کانولا اضافه کنید و آن را پس از حمام به کل بدن‌تان بزنید. عفونت‌های پوستی مانند پوست ترک خورده به‌ویژه در پاشنه پا، اگزما و آکنه مي‌توانند به‌طور مؤثری با روغن کانولا درمان شوند.

تأمین ویتامین E مورد نیاز بدن

استفاده از روغن کلزا در یک وعده غذایی یک چهارم ویتامین E مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند. این ویتامین نوعی آنتی اکسیدانت است که از چربی‌ها و پروتئین‌های بدن‌تان در مقابل تخریب‌ها محافظت می‌کند.

ویتامین E موجب کاهش احتمال بیماری‌های قلبی، سرطان و اختلال حافظه می‌شود.

مخصوص سرخ کردن و کباب کردن

روغن به‌علت آستانه تحمل بالایی که در مقابل حرارت دارد، می‌تواند بهترین روغن برای سرخ‌کردنی‌ها هم باشد. روغن کلزا یکی از سالمترین روغنها است اما نگرانی موجود این است که موقع داغ شدن، زود شروع به دود کردن می‌کند.این اتفاق وقتی می‌افتد که اسیدهای چرب موجود در روغن اکسیده می‌شوند و رادیکال‌های آزاد خطرناک درست می‌کنند. روغن کلزا خیلی بخار می‌کند، بنابراین از آن برای سرخ کردن یا کباب کردن استفاده کنید.

خواص روغن کانولا برای قلب

این روغن نه تنها باعث افزایش کلسترول نمی‌شود می تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هم موثر باشد چون با ماده گیاهی به نام «فیتوسترول» ترکیب شده و باعث جذب کلسترول خون می‌شود.

یادتان باشد که جایگزین کردن روغن کانولا به جای سایر روغن ‌ها سبب افزایش دریافت اسید چرب امگا-3 به نام اسید آلفالینولئیک (مفید) می ‌شود.

این چربی مفید از قلب محافظت می‌ کند

تنظیم ضربان قلب

کاهش التهاب

کاهش لخته‌ های خونی

مصرف منظم این روغن، با کاهش شیوع مرگ و میر ناشی از بیماری ‌های قلبی ارتباط مستقیم دارد.

خواص روغن کانولا برای مو

روغن گرفته شده از دانه‌های کانولا برای مو مفید هستند. درمان مو با روغن گرم یک درمان عالی برای موهای خشک، آسیب‌دیده، فر و دوشاخه شده است. روغن کانولا ارزان است و اثر درمانی فوق‌العاده‌ای برای موهای ضعیف و آسیب‌دیده دارد. این روغن به‌عنوان پایه درمان‌های خانگی موی کدر است زیرا پوششی روی مو تشکیل می‌دهد که دربرابر آلودگی‌ها و آسیب‌های خورشیدی از مو مراقبت می‌کند. موهای وز، چند قاشق چایخوری را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید و این محلول را در یک بطری اسپری بریزید.

 تقویت مو‌ها و رفع شوره سر

استفاده از روغن کلزا در ترکیب با سایر روغن‌ها مانند روغن نارگیل و روغن بادام به تقویت موها، کاهش ریزش مو و رفع شوره سر کمک می‌کند. همچنین این روغن یکی از اصلی‌ترین راه‌های خانگی برطرف کردن موی کدر است، زیرا پوششی روی مو تشکیل می‌دهد که دربرابر آلودگی‌ها و آسیب‌های خورشیدی از مو مراقبت می‌کند و به دلیل قیمت ارزانتری که دارد استفاده از آن به صرفه است.

درمان مؤثر برای درمان شوره سر این است که حدودا 10 قاشق چایخوری روغن کانولا را با 3 قاشق چایخوری روغن درخت چای ترکیب کنید. این مخلوط را گرم کنید و به پوست سر بمالید. این ترکیب روغنی را به آرامی به مدت 10دقیقه بر ریشه موهای‌تان ماساژ دهید. بعد از 30 دقیقه موهای‌تان را با آب گرم و یک شامپوی ملایم بشویید.

جلوگیری از ریزش مو

برای جلوگیری از ریزش مو و تسریع رشد مو روغن کانولا، روغن زیتون و روغن بادام را در مقادیر مساوی با هم مخلوط کنید و چند قطره روغن اسطوخودوس به آن اضافه کنید. همچنین می‌توانید روغن رزماری نیز به آن اضافه کنید. موهای‌تان را با این ترکیب ماساژ دهید و پس از گذشت 20 دقیقه با آب گرم و یک شامپوی ملایم بشویید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده