بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» رایج ترین ادویه در غذاهای هندی و مکزیکی

رایج ترین ادویه در غذاهای هندی و مکزیکی

رایج ترین ادویه ها و سبزیجات که در آشپزی روزمره استفاده می شود

هل به عنوان یک ادویه معطر و طعم دهنده قوی در گوشت هندی، سبزیجات، چای، شیرینی و درتمامی غذاهای متنوع این کشور استفاده می شود. سعی کنید دانه های هل یا پودر هل را به دستورغذای خود اضافه کنید تا غذایی معطر و خوشبو داشته باشید.


ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما مطلب مرتبط ای فروغِ ماهِ حُسن، از روی رخشان شما

فلفل قرمز حاوی کپسایسین است که هم مزۀ تند آن را سبب می‌شود و هم فواید آن را برای سلامتی رقم می‎زند. فلفل هر چه تندتر باشد، کپسایسین آن بیشتر است. فلفل قرمز از دیرباز در طب سنتی چین و هند جایگاه خاصی داشته و بومیان آمریکا از آن برای درمان مسائل دستگاه هاضمه و گردش خون استفاده می‌کرده‌اند.

فلفل قرمز در انواع غذاهای هندی استفاده می شود و به عنوان یک طعم دهنده ی قوی در غذاهای گوشتی و گیاهی کاربرد بسیاری دارد. علاوه بر این فلفل سیاه به عمل گوارش کمک می کند، محرک، اشتها آور و خلط آور است و درتسکین اعصاب بسیار موثر است.


گشنیز در غذاهای حاوی برنج وهمراه با کاری استفاده می شود. گشنیز یک ادویه متنوع است که هم به صورت خام و هم بو داده شده در دستور غذای هندی دیده می شود. شما نیز می توانید آن را به سس سالسا و یا به عنوان چاشنی در گوشت گاو، مرغ و ماهی اضافه کنید. 


دارچین اغلب برای چای و دسر استفاده می شود و یک گیاه محرک و اشتها آور است که می تواند هرغذایی را دلچسب و معطر کند. چوب‌‌های دارچین در غذاهای هندی مانند انواع بریانی و انواع کاری‌‌های هندی استفاده می‌‌شود. شما می توانید دارچین را به کیک های شکلاتی و یا بستنی های خود اضافه کنید و از خواص درمانی آن نیز بهره مند شوید.

مهمترین فایدۀ دارچین، توانایی آن در کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت است. دارچین همچون دیگر ادویه‌جات دارای ویژگیهای آنتی‌آکسیدان و ضدالتهابی است که باعث کاهش احتمال آسیبهای سلولی و بیماریهای مزمن می‌شود. تحقیقات نشان داده که دارچین خاصیت ضد بیماریهای قلبی دارد و از رشد غیرمعمول سلولها جلوگیری می‌کند و بدین ترتیب خاصیت ضد سرطانی دارد.


میخک منبع غنی‌ از آنتی‌اکسیدان هاست که رادیکالهای آزاد را پاکسازی می‌کنند و در حفاظت از سلولها کمک می‌کنند. همچنین خاصیت شدیداً ضدقارچی دارد. اما حواستان باشد که روغن میخک بسیار قوی است. این روغن اینقدر قوی است که اگر بیش از حد استفاده شود می‌توانند موجب مسمومیت شود.

میخک بسیار کوچک اما با خواص درمانی فراوان است که درعین حال به عنوان یک ادویه شفابخش و خوش عطر در تهیه غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه برخواص شگفت انگیزآن طعم فوق العاده ای به غذاهایی مانند گوشت، سبزی و برنج می دهد.


برگ های کاری به عنوان یک طعم دهنده قوی در آشپزی هند استفاده می شود و تازگی بی نظیری در هر وعده غذایی ایجاد می کند. برگ های کاری را می توانید با ادویه های مورد علاقه خود مخلوط کرده و آن را به خمیر بیسکویت و یا هر وعده ی غذاهایی خود اضافه کنید. 


تمبر هندی در سراسر هندوستان به عنوان چاشنی در گوشت، پاستا و بسیاری از غذاها استفاده می شود. طعم ترش و اسیدی این آلوچه هندی را می توان در بسیاری از غذاهای هندی احساس کرد، البته این آلوچه را در هندوستان به‌ صورت رب، بیشتر استفاده می ‌کنند . تمبر هندی را می توانید به عنوان سس به گوشت هم اضافه کنید تا طعم ترش مزه ای به گوشت دهد، همچنین برای ایجاد یک طعم و مزه منحصر به فرد می توانید آن را به مخلوط نوشیدنی های مرکبات خود اضافه کنید. 


زردچوبه سلطان ادویه‌هاست. این ادویه بیش از همۀ ادویه‌ها خاصیت ضدالتهابی، ضدویروسی، ضدباکتری، ضدسرطان و ضدقارچ را داراست. جزو ادویه ها و افزودنی هاییست که در غذاهای هندی و پودرهای کاری به شدت مورد استفاده قرار می گیرد و به خاطر خواص ضد التهابی آن بسیار شناخته شده است. عطر و طعم تلخ و رنگ زرد و نارنجی روشن آن در غذاهایی مانند مرغ و سبزیجات آن بسیار غالب است و غذاها را خوش رنگ و بو می کند.

سیر و پیاز -طعم سیر بصورت پودری یا تازه در دستورالعمل های مختلف آشپزی استفاده می شود. در دستورهای غذایی مانند سالسا، چاشنی تاکو و برنج اسپانیانی خیلی زیاد از سیر استفاده می شود. پیاز هم معمولا به صورت تازه یا پودر شده است و اغلب همراه با سیر در دستورالعمل های مکزیکی به کار می رود.


ادویه ها طعم های رایج دیگر در مکزیک پونه و زیره هستند. پونه مکزیکی به غذاها یک طعم فرا زمینی می دهد. انواع مختلفی پونه از جمله پونه مدیترانه ای در غذاهای ایتالیایی بسیار استفاده می شود اما پونه مکزیکی طعم متفاوتی دارد. پونه معمولا با غذاهایی که گوجه فرنگی دارند استفاده می شود و استفاده از این دو در کنار هم طعم جالبی به غذاهای مکزیکی می دهد.


زیره سبز هم از زمان آغاز تاریخ بوده است و منشا آن به مدیترانه بر میگردد، اما اکنون شهرت فوق العاده ای دارد، چون به راحتی در سراسر جهان رشد میکند. زیره طعم تند و تلخی دارد و به غذاهای مکزیکی طعم خاصی میدهد.


پودر چیلی در واقع ترکیبی از فلفل چیلی به صورت پودری و خشک شده، زیره و پونه است. ادویه های دیگری هم در ترکیب پودر چیلی استفاده می شوند اما این سه، مواد اصلی این ترکیب هستند. پودر چیلی معمولا برای چاشنی گوشت و سبزیجات استفاده می شود، اما استفاده های دیگری هم دارد. پودر آنچو چیلی یک دیگر از طعم های فوق العاده مکزیکی است که تقریبا شیرین است و طعم میوه خشک شده را می دهد.

از پودرهای چیلی که معمولا در خارج از مکزیک استفاده می شود و محبوبیت بیشتری دارد، چیپوتل است. در واقع، همان فلفل جلاپنو است که خشک و دودی شده است. چیپوتل طعم متمایزی دارد و اغلب برای سس ها و سالاد استفاده می شود و نیز ماده اصلی سس ادوبو است که از این سس به عنوان چاشنی برای ماکارونی و غذاهای کبابی شده یا حتی برای خواباندن گوشت و ماهی استفاده می کنند.


زنجبیل برای مقابله با التهاب و درد، تسکین ماهیچه‌های دچار جراحت و درمان درد و خستگی استفاده می‌شده است. این ادویه همچنین درمان متداولی برای مشکلات هاضمه است و با رشد بیش از حد باکتری‌های غیرمفید روده مقابله می‌کند. ترکیبات موجود در زنجبیل به شکلی مشابه داروهای ضدالتهابی نظیر ایبوبروفن عمل می‌کنند و از آن برای درمان آرتروز استفاده می‌شود.

زنجبیل همچنین برای مداوای گلودرد و سرماخوردگی عالی است و حتی می‌توان با قرار دادن آن به شکل مستقیم روی مفصل درددار، درد را تسکین داد. یادتان باشد که حتماً زنجبیل را تازه بخرید و مصرف کنید و از ذخیرۀ آن خودداری کنید. در غذای روغن دار از زنجبیل استفاده کنید، آن را در انتهای کار اضافه کنید، چرا که زنجبیل وقتی که با چربی پخته می‌شود، تلخ می‌شود.


اپازوته (Epazote) یکی از ادویه های کمتر شناخته شده مکزیکی است که به خاطر طعم و خاصیت ضد نفخ همراه با لوبیا مصرف می شود. اپازوته هم به عنوان چای مکزیکی استفاده می شود اما کاربرد آن در مقادیر زیاد باعث ایجاد مسمومیت می شود.

دارچین، میخک و گلاب هم عطر و طعم خاصی به غذاهای مکزیکی می دهند. کاکائو هم به دلیل طعم گرم آن در چندین غذا استفاده می شود و ترکیب آن با ادویه و کره بادام زمینی درخوراک مکزیکی موله طعم فوق العاده ای ایجاد می کند.

کشمش هم به عنوان طعم دهنده در غذاهای خاصی استفاده می شود.در هنگام پخت غذا، ترکیبی از ادویه ها و افزودنی های متفاوت در گوشت و سبزیجات را به کار گیرید تا عطر و طعمی واقعی از غذاهای مکزیکی را حس کنید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده