بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» ترخون وفوائد ، خواص و مزایای آن

ترخون وفوائد ، خواص و مزایای آن

ترخون گیاهی شگفت انگیز

ترخون یکی از محبوب‌ترین طعم‌دهنده‌های غذا در فرانسه محسوب می‌شود و با توجه به کاربردهای فراوانی که دارد، نام پادشاه سبزیجات را در این کشور به خود اختصاص داده است. دم‌کرده ترخون، آرام‌بخش اعصاب بوده و در رفع خستگی و بی‌خوابی مؤثر است. جویدن برگ‌های آن نیز نقش بسزایی در تسکین دردهای ناحیه دهانی و دندان‌ها دارد. مصرف این سبزی جادویی همراه غذا علاوه بر افزایش اشتها باعث جذب بهتر غذا می‌شود و از ابتلا به بیماری‌های روده پیشگیری می‌کند.


ترخون همچنین یک گیاه عالی است که برای رفع مشکلات گوارشی ، شرایط سلامتی قلب ، اشتها ضعیف ، احتباس آب ، دندان درد و همچنین مشکلات خواب و قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت سروتونین و دوپامین مطلب مرتبط تفاوت سروتونین و دوپامین


در حقیقت تحقیقات نشان می دهد که روغن ضروری قادر به مبارزه با عفونت استاف و E. coli است!

ویتامین‌های A و C، نیاسین، پیریدوکسین، فولات، ریبوفلاوین موجود در ترخون، خاصیت آنتی‌اکسیدان داشته و در بهبود سوخت و ساز بدن و ترشح صفرا موثر است؛ بنابراین روند طبیعی هاضمه را بهبود می‌بخشد و ناراحتی‌ های معده، مشکلات دستگاه گوارشی و سوءهاضمه را رفع می‌کند. مصرف این گیاه در رفع بی‌اشتهایی عصبی ، نفخ شکم و یبوست مؤثر است. علاوه بر این ترخون یک ادرارآور طبیعی است و به دفع مواد اضافی بدن از این طریق و تعادل مایعات آن کمک می‌کند.

ویژگی های ظاهری ترخون می توان به شاخه های باریک 130سانتی متری ، برگ هایی به طول 3 تا 6 سانتی متری و گل هایی به قطر 2/4 میلی متری به رنگ های زرد یا سبز مایل به زرد اشاره کرد . ترخون گیاهی سبز رنگ بهاری و تابستانی است . این سبزی در زمستان باید در شرایط آب و هوای معتدل قرار گیرد . برای این منظور در زمستان ترخون را در شرایط گلخانه ای پرورش می دهند . در غذاهای متفاوت برای ایجاد طعم و عطر به کار می رود فرانسوی ها و ایرانی ها از این سبزی بیشتر به عنوان طعم دهنده در تهیه غذاهایی از قبیل مرغ و ماهی و گاهی سس سالاد استفاده می کنند .

طبع ترخون گرم و خشک است، نام علمی گیاه ترخون از لغت یونانی (دراکونکولوس) به معنی اژدهای کوچک گرفته شده است؛ به این دلیل که این گیاه به صورت مارپیچ است. برگ های این گیاه به ارتفاع 30 سانتیمتر و به رنگ سبز هستند، ترخون منبع بسیار خوبی از آهن، کلسیم و منگنز می‏ باشد. این سبزی همچنین دارای پتاسیم، منیزیم و ویتامین ‏های A و C می ‏باشد.

بیشتر به صورت یک سبزی در پخت و پز استفاده می ‏شود اما از آن برای مصارف پزشکی نیز استفاده می ‏کنند. به دلیل داشتن خاصیت بی‏ حس‏ کنندگی در دهان، یونانیان باستان این گیاه را برای تسکین دندان درد می‏جویدند. این گیاه همچنین در قرون وسطی به عنوان یک پادزهر برای درمان سم مارگزیدگی استفاده می ‏شد. از دیگر خواص مفید ترخون می ‏توان به مواردی چون کمک به هضم بهتر غذا، مسکن ملایم و یک کمک کننده‏ ی خوب به پیشگیری از بیماری‏ های قلبی و چاقی اشاره کرد(البته به شرط این که به جای نمک استفاده شود.).


از قدیم الایام برای درمان دردهای شکمی و افزایش اشتها از ترخون استفاده می ‏شده است. ترخون تنظیم کننده قاعدگی در زنان است. این گیاه مخصوصاً اگر به شکل دم کرده مصرف شود برای رفع خستگی و آرامش اعصاب بسیار سودمند است به همین دلیل برای افراد بیش فعال مفید است.

ترخون تولید صفرا به وسیله ‏ی کبد را افزایش می‏ دهد و به این ترتیب به هضم و گوارش غذا کمک می‏کند و موجب افزایش سرعت فرایند سم ‏زدایی در بدن می‏ شود.

خواص روغن ترخون

روغن های ضروری ترخون یا همان اسانس های فرار موجود در ترخون از طریق تقطیر با بخار آب برگ ها و گل ها استخراج می شوند که شامل سینئول ، اوسیمن ، استراگول و فلاندرن می باشند . از جمله خواص این روغن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

   ضد رماتیسم

   اشتها آور

   کمک به بهبود گردش خون

   گوارش بهتر

   محرک

انواع ترخون

3 نوع ترخون مختلف وجود دارد

خواص و فواید انبه برای بدن مطلب مرتبط خواص و فواید انبه برای بدن

ترخون فرانسوی

این نوع ترخون به دلیل عطر و طعم قوی فقط برای مصارف و اهداف آشپزی بهترین و شناخته شده است .

ترخون روسی

این ترخون نسبت به ترخون فرانسوی از نظر عطر و طعم ضعیف تر است . به طوریکه با گذشت زمان طعم خود را به سرعت از دست می دهد . بنابراین بهتر است بلافاصله بعد از خرید مصرف شود . ترخون روسی به دلیل داشتن برگ های بیشتر و بزرگتر برای تهیه ی سالاد به کار می رود

ترخون اسپانیایی

نسبت به ترخون روسی بیشتر و در مقایسه با ترخون فرانسوی دارای عطر و طعم کمتری است .این نوع ترخون بیشتر برای اهداف درمانی و تهیه چای و دمنوش مورد استفاده قرار می گیرد .

ارزش غذایی ترخون

ترخون حاوی مواد مغذی کم کالری و کربوهیدرات است که برای سلامتی بسیار موثر است . عمدتا ارزش غذایی این سبزی همانند چای کوهی و تخم کتان است


یک قاشق غذاخوری ترخون (3 گرم) شامل مواد زیر است

   کالری : 5

   کربوهیدرات : 1 گرم

   منگنز : 7 درصد از میزان مصرف روزانه

   آهن : 3 درصد از مصرف روزانه

   پتاسیم : 2 درصد از مصرف روزانه

از دیگر مواد موجود می توان به کلسیم ، منیزیم ،آنتی اکسیدان ، ویتامین های A و C اشاره کرد .


نحوه انتخاب و مصرف ترخون

ترخون گیاهی بهاری و تابستانی است . اما نکته مهم اینجاست که در این دو فصل این سبزی در مناطق سردسیر موجود است . در نظر داشته باشید گرما باعث لزج شدن و تلخ تر شدن ترخون می شود . پس اگر در مناطقی زندگی می کنید که گرم است ، ترخون را بعد از خرید بلافاصله استفاده کنید تا طعم و عطر خود را از دست ندهد .


از آنجا که ترخون مانند تره ، جعفری و گشنیز زیاد در غذا استفاده نمی شود و در صورت زیاد ماندن در مغازه خاصیتش را از دست می دهد، اغلب به صورت خشک و پودر شده در مغازه های ادویه جات و عطاری ها همچنین عطاری رویکا موجود است . اما نکته اصلی اینجاست که ترخون خشک شده همانند سایر گیاهان خشک شده ، طعم و عطر آن کم می شود و به اندازه برگ های تازه نخواهد بود . پس در صورت امکان تازه به تازه مصرف کنید .

طریقه نگهداری ترخون

ترخون همانند سایر سبزی ها شرایط نگهداری متفاوتی دارد و به راحتی نگهداری نمی شود . پس باید سریع مصرف شود.

به 2 روش می توانید ترخون را نگهداری کنید

اگر بعد از خرید ظرف 2 روز مصرف می کنید می توانید ترخون را به صورت بسته بندی در داخل یک کیسه پلاستیکی در یخچال قرار دهید .

برای نگهداری بهتر و طولانی تر ، ساقه های ترخون را روی لایه هایی از حوله یا پارچه رول کنید و به صورت بسته بندی آزاد نه فشرده داخل کیسه پلاستیکی در یخچال قرار دهید . درست شبیه به کاهو و سبزی های دیگر .

نکته : در روش دوم برگ های ترخون را خشک کنید تا احتمال پوسیدگی در آن ایجاد نشود ولی مراقب باشید خود ترخون خشک نشود .

توجه داشته باشید که ترخون خشک را می توان تا مدت زمان 4 تا 5 ماه در جای خشک و خنک نگهداری کرد . ولی در مقابل ترخون تازه را باید ظرف کمتر از 4 روز مصرف کنید .

برای خشک کردن ترخون ، ابتدا باید آن را خوب پاک کنید بعد بشویید . سپس در محل تاریک و گرم قرار داده تا خشک شوند .

آشپزی با ترخون

طعم متمایز ترخون یکی از تکنیک های آشپزی و پخت و پز است . در دنیا برای آشپزی بیشتر از ترخون فرانسوی استفاده می کنند . ترخون در آشپزی یکی از گیاهانی است که وقتی با سایر سبزی ها از قبیل جعفری و گشنیز استفاده می شود ، طعم مطلوب به آنها می دهد . ترخون به تنهایی در تهیه ی سس های سالاد مخصوصا سس های سفید (کره ای و خامه ای) و پستو (Pesto) طعم دلخواه یک سس مطلوب را می دهد .

همچنین شما می توانید در تهیه یک مرغ کباب شده خوشمزه ، قرمه سبزی و یا انواع پخت انواع ماهی همچون ماهی کبابی ، قزل آلا و یا تن از ترخون استفاده کنید . اگر در کنار تخم مرغ پختتون یا سیب زمینی آب پز و یا برخی غذاهایی که به عنوان غذای حاضری میل می کنید ، یکبار به جای نعناع یا جعفری و پیازچه از ترخون استفاده کنید مطمئنا همیشه از آن استفاده خواهید کرد

استفاده از ترخون در طب سنتی

ترخون علاوه بر اینکه در پخت و پز به کار می رود ، یک نوع سبزی است که در مصارف پزشکی هم استفاده می شود . به عنوان مثال به دلیل داشتن خاصیت بی حس کنندگی در دهان ، یونانیان باستان از ترخون برای تسکین درد دندان آن را می جویدند . همچنین در قرون وسطی به عنوان پادزهر برای درمان سم مار زدگی استفاده می شد . از قدیم تا الان ، ترخون برای درمان دردهای شکمی و تنظیم قاعدگی بعترین گزینه بوده است .

برای رفع خستگی و استرس روزانه و آرامش اعصاب می توانید ترخون را به صورت دم کرده مصرف کنید .

عوارض ترخون

ترخون گیاهی ایمن است . ولی زمانی که به عنوان دارو طولانی مدت استفاده شود عوارضی در بر دارد .

یکی از عوارض ترخون مناسب نبودن این گیاه برای گرم مزاجان است .

از دیگر عوارض ترخون می توان به تحریک و خشونت سینه اشاره کرد . در صورتیکه با عسل مصرف شود مانعی ندارد .

روغن های ضروری ترخون ها به دلیل وجود استراگول در آنها ، در مصارف بالا سمی می شوند که این یکی دیگر از عوارض ترخون به شمار می آید . از این رو مصرف ترخون برای کودکان کم سن ( زیر 4 سال ) و زنان باردار ممنوع می باشد

از ترخون تازه و خشک برای تهیه انواع شور و ترشیجات، سس سالاد، آش و سوپ ترخون، ترخون پلو، کوفته ترخون و عرق و شربت ترخون استفاده می شود.


تفاوت ترخون و مرزه چیست؟

ترخون یکی از سبزیجات معطر با برگ های صاف به رنگ سبز و گل های زرد رنگ می باشد. مرزه یکی از سبزیجات معطر به رنگ سبز با گل های سفید و بنفش است.ترخون گیاهی از تیره کاسنیان است، در حالی که مرزه گیاهی از تیره نعناعیان می باشد.

ترخون از نظر طبیعت، خیلی گرم و خشک است و نوع وحشی آن خیلی گرمتر و خشکتر از نوع مزروع و کاشته شده آن است. دارای قوه ی تخدیر می باشد. خواص برگها و سرشاخه های گلدار آن آن که مورد استفاده است معطر و اشتها آور و مقوی معده و محرّک و کمی ضد انگل است.

تلخ و کمی مخدر است. ضد اسکوربوت استبرای جلوگیری از خونریزی لثه و التیام زخمهای دهان نافع است. بادها و گازها و اخلاط لزج را تحلیل می برد. انسداد مجاری زا باز می کند. خشک کننده ی رطوبتها می باشد.

مرزه طبیعت آن نسبتاً گرم و خشک است. ( خواص مرزه )ضد نفخ واشتهاآور و موثر می باشد. برای تسکین درد دندان از آن استفاده می شود. برای سرفه و تنگی نفس و درخشانی رنگ رخسار اثر مفید دارد.

برای رفع ترشی غذای فاسد شده در معده و جلوگیری از استفراغ و درد قلب مفید است. برای معالجه اسهال بسیار موثر است

خواص ترخون

ضد روماتیسم

دو عامل مهم در ایجاد رماتیسم (درد مفاصل) و آرتریت (التهاب و ورم مفاصل) دخیل هستند

گردش خون و لنف نامناسب مخصوصاً در اندام‏ هایی مثل دست و پا

تجمع مواد سمّی مانند اسید اوریک در بدن. خوب یا این که ماده درمان کننده به جریان خون کمک کند و آن را آسان ‏تر نماید یا باید سم ‏زدا باشد یعنی باید سم‏ ها را از بدن خارج کند.

روغن ‏های فرار ترخون بیشتر به دلیل اول برای این بیماری مفید هستند یعنی توانایی بسیار خوبی برای افزایش جریان خون دارند. بدین ترتیب موجب گرم شدن ناحیه آسیب دیده می ‏شوند و علاوه بر این نمی ‏گذارند که اسید اوریک در آن مکان‏ های خاص تجمع کنند. ترخون همچنین به سم‏ زدایی نیز به ‏وسیله‏ تحریک دفع ادرار و مدفوع کمک می‏ کند.

اشتهارآور

ترخون ترشح شیره‏ های گوارشی معده را تحریک می ‏کند و به همین دلیل موجب افزایش اشتها می ‏شود. این اتفاق درست در زمانی شروع می ‏شود که شما آن را در دهان تان قرار می ‏دهید جایی که در آن بزاق تولید می‏ شود. در قسمت ‏های پایین‏ تر دستگاه گوارشی، شیره‏ معده و صفرا ترشح می ‏شوند تا اگر غذایی در معده باشد سرعت هضم مواد غذایی را افزایش دهند و اگر نباشد و به عبارتی معده خالی باشد به نوبه خود موجب افزایش اشتها شوند.

طبع ترخون

طبیعت ترخون گرم و خشک می باشد. ترخون حاوی مقادیر زیادی پروتئین، اسید های چرب امگا ۳ و امگا ۶، نیاسین، ریبوفلاوین، ویتامین A و ویتامین C، کلسیم، آهن، پتاسیم، منیزیم، منگنز و تانن است.

منش اصلی ترخون در روسیه و نواحی غربی آمریکای شمالی بوده‌ است. امروزه ترخون به فراوانی در تمام نقاط ایران پرورش داده می شود.

خاصیت آنتی اکسیدانی ترخون

ترخون، ‌به خصوص نوع ترکی آن، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی بوده که می‌توانند در خنثی سازی موادی موسوم به رادیکال‌های آزاد کمک خوبی نمایند. رادیکال‌های آزاد، محصولات فرعی متابولیسم هستند و اگر بدن شما نتواند به طور موثر از دست آن‌ها خلاص شود می‌توانند موجب تخریب سلول‌های بدنتان شوند و در نتیجه در سیستم هاضمه شما باقی مانده و آسیبی را در بدن ایجاد نمایند که ممکن است حتی منجر به ایجاد نوعی سرطان خاص شود.

کمک به هضم مواد غذایی با ترخون

این روغن‏ها یا به عبارتی اسانس ‏ها همان ‏طور که در بالا ذکر شد موجب افزایش شیره‏ های گوارشی در سراسر دستگاه‏ گوارش می ‏شوند و بدین ترتیب به افزایش توانایی بدن به هضم مواد غذایی از طریق تجزیه‏ ی غذاها به مواد مغذی مختلف کمک می کند(ترخون به خصوص برای هضم پروتئین‏ ها و چربی‏ های گوشت کمک کننده ی خوبی است) و به وسیله‏ ی تحریک حرکات دودی روده‏ ها موجب تسهیل حرکت غذاها در کل سیستم گوارشی می ‏شوند.

ترخون ترشح آب های گوارشی در کبد، معده و پانکراس را افزایش داده و هضم را بهبود می بخشد.

مصرف ترخون جریان خون را بهبود بخشیده، جذب مواد غذایی را افزایش می دهد و کاروتنوئیدها و سایر آنتی اکسیدان های موجود در این سبزی با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و مواد سمی و پاتوژن های موجود در دستگاه گوارش را از بین می برد.

ترخون به دلیل افزایش تولید صفرا در کبد عملکرد سیستم گوارشی را بهبود بخشیده و از ناراحتی های معده، سندرم روده تحریک پذیر نیز پیشگیری می کند و عصاره آب ترخون نیز به درمان زخم معده، سوء هاضمه، عفونت باکتریایی و کرم های روده کمک می کند.

خواص ترخون خشک

ترخون خشک شده از ادویه جات بسیار محبوب است که به عنوان طعم و عطر دهنده در آشپزی استفاده می شود.

ترخون خشک به کاهش کلسترول خون کمک کرده، از بروز حمله قلبی و سکته مغزی پیشگیری می کند، برای افراد مبتلا به دیابت مفید است و به دلیل خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی از بروز انواع عفونت و بیماری جلوگیری می کند و ویتامین B موجود در آن به تسکین درد کمک می کند.

ترخون خشک برای معده، درمان سوء هاضمه، استرس و عملکرد مغز بسیار مفید است و گردش خون را بهبود می بخشد.

ترخون چیست؟

Tarragon یا Artemisia dracunculus دارای سابقه طولانی در استفاده به عنوان ادویه و چربی است. این گیاه معطر بوته ای از خانواده Asteraceae است و گمان می رود که این گیاه بومی سیبری باشد

دو شکل رایج شامل ترخون روسی و فرانسوی است. ترخون فرانسوی در اروپا (عمدتاً فرانسه و اسپانیا) و آمریکای شمالی کشت می شود

برگها به رنگ سبز روشن و دارای طعمی شبیه به انیسون هستند. در صورتی که با آنیسون آشنایی نداشته باشید ، طعم آن مانند شیرین بیان است. این گیاه حاوی 0.3 تا 1.0 درصد روغن ضروری است که ماده اصلی آن متیل چاویکول است.

خواص ترخون در لاغری

 ضد سرطان

سلامت قلب با گیاه ترخون

 عرق ترخون برای قند خون و دیابت

درمان کم خونی

محافظت از روده با مصرف ترخون خشک

استحکام عضلات و استخوان ها با مرزه و ترخون

تقویت سیستم ایمنی بدن

خواص ترخون 

تسکین درد: جویدن برگ‌های ترخون به تسکین درد، به‌خصوص تسکین درد دندان و دهان کمک می‌کند. برای این منظور می‌توانید از چای ترخون نیز استفاده کنید.


القای خواب: نوشیدن چای ترخون برای افرادی که دچار بی خوابی هستند، مفید است. اثرات آرامش‌بخش ترکیبات این گیاه باعث می‌شود شب‌ها راحت بخوابید.


افزایش اشتها: اگر اشتهایتان کم است و در غذاخوردن مشکل دارید، مصرف ترخون را امتحان کنید. با توجه به تحقیقات علمی، گزارش شده است که این گیاه باعث تحریک شیره‌های گوارشی معده و درنتیجه افزایش اشتها می‌شود.

بهبود عملکرد روده‌ای: ترخون یک گیاه کرم‌زداست، یعنی به دفع کرم‌های انگلی از روده‌ کمک می‌کند. این خاصیت ترخون خطر ابتلا به بیماری‌های روده و سوء‌جذب مواد غذایی را کاهش می‌دهد.


سلامت قلبی‌عروقی: مصرف ترخون برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است، چون از تجمع پلاکت‌ها جلوگیری می‌کند و درنتیجه به‌طور بالقوه منجر به کاهش خطر حمله قلبی یا سکته مغزی می‌شود.


جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی

برگ‌های گیاه ترخون سرشار از آنتی اکسیدان است و به مبارزه با رادیکال‌های آزاد بدن کمک زیادی می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ به بدن در جنگ با بیماری‌هایی مثل سرطان کمک می‌کند. درواقع، از خواص ترخون می‌توان به جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی و ممانعت از ایجاد سایر بیماری‌ها اشاره کرد.

حفظ سلامت قلبی

برگ‌های ترخون سرشار از پتاسیم است. پتاسیم به عملکرد بهتر و درمان بیماری های کلیه، بیماری های کبد و سلامت قلب کمک زیادی می‌کند. این برگ‌ها، خواص ضدالتهابی هم دارند و رگ‌های قلبی را از هر گونه آسیبی دور نگه می‌دارند. درواقع، پتاسیم باعث می‌شود تا انقباضات قلبی به‌درستی صورت بگیرند.


تنظیم قند خون در بیماران دیابتی

برای اینکه سطح قند خون در بدن متعادل باشد، باید کالری‌های مصرف در بدن توزیع یک‌نواختی داشته باشند. برگ‌های ترخون سرشار از ترکیبات پُلی فِنولیک (poly-phenolic) هستند. این ترکیبات شاخه‌ای از آنتی اکسیدان‌ ها هستند که در گیاهان به‌وفور دیده می‌شود. علاوه‌براین، وجود فیبر رژیمی در ترخون، عامل دیگری برای توزیع یک‌نواخت کالری در اعضای مختلف بدن است. این عملکرد می‌تواند باعث کاهش سطح قند خون در بیماران دیابتی بشود.

جلوگیری از کم‌خونی

برای تولید سلول‌های قرمز خونی که حاوی هموگلوبین هستند، نیاز به آهن است. در برگ ترخون مقدار زیادی آهن موجود است. ضمنا برگ ترخون مملو از ویتامین C نیز هست. این ویتامین هم به جذب مواد معدنی مانند آهن کمک شایانی می‌کند و مشکلاتی نظیر کم‌خونی را از بین می‌برد.

محافظت از مخاط روده

از سایر خواص ترخون می‌توان به نقش آن در ترمیم آسیب‌دیدگی مخاط روده اشاره کرد. در چنین شرایطی، روی (زینک) که یکی از مواد معدنی موجود در برگ‌های ترخون است، به بدن کمک می‌کند تا دیواره‌ داخلی روده ترمیم بشود.

درمان دندان درد

خواص دیگر ترخون، ضدعفونی‌کنندگی و کمک به بی‌حسی دندان است. برای مشکلاتی چون لق شدن و پوسیدگی دندان و حساسیت لثه‌ها از ترخون می‌توان بهره برد. برگ‌های ترخون حاوی ماده‌ اوژنول است. این روغن گیاهی باعث تسکین می‌شود. زخم و التهاب لثه که در جریان دندان درد ایجاد می‌شود نیز به کمک خواص ترخون رفع می‌شوند. برای استفاده از ترخون در مواقع دندان درد می‌توان آن را جوید یا به‌صورت چای مصرف کرد.

تجمع پلاکت‌ها و ارتقای سلامت جریان خون

ترکیباتی که در ترخون وجود دارد، مانع از تجمع پلاکت‌ها در دیواره‌ی رگ‌های خونی می‌شود. درنتیجه، از لخته شدن خون در قلب و مغز جلوگیری می‌کند و سکته‌ مغزی و قلبی به‌وجود نمی‌آید. آهن موجود در ترخون به تنفس و تولید سلولی کمک می‌کند. ترخون به گردش خونی سالم در بدن نیز یاری می‌رساند. درواقع باعث توزیع اکسیژن، مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها در بدن می شود و بهره‌وری بدن را بالا می‌برد.

کاهش علائم التهابی

در میان گیاهانی که خواص دارویی دارند، گفته می‌شود که ترخون بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان را دارد. بنابراین می‌تواند در کاهش علائم التهابی بدن مانند قرمزی و تورم نقش داشته باشد. وجود اسیدهای چرب امگا 3 در آن هم به کاهش التهاب بدن کمک می‌کند.

بهبود عملکرد هاضمه

از برگ‌های ترخون برای کمک به هاضمه هم استفاده می‌شود، زیرا به ترشح صفرا از کلیه‌ها کمک می‌کند و در نتیجه فرایند هاضمه در روندی طبیعی بهبود می‌یابد. این عملکرد به رفع سایر مشکلات دستگاه گوارش مانند سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر هم کمک می‌کند. سوءِهاضمه و ناراحتی های معده هم به کمک ترخون رفع می‌شوند. از سایر خواص ترخون می‌توان به این موضوع اشاره کرد که سرشار است از ویتامین A ،C و گروه ب کمپلکس مانند فولات، نیاسین، ریبوفلاوین، پیریدوکسین این مواد به‌عنوان آنتی اکسیدان و عاملی کمکی در سوخت‌وساز بدن استفاده می‌شوند.

ترخون با تحریک معده در افزایش اشتها هم نقش دارد. علاوه ‌براینها به‌عنوان درمانی خانگی بی‌اشتهایی عصبی، سوءِهاضمه و نفخ شکم هم کاربرد دارد. فیبر موجود در این سبزی مانع از یبوست می‌شود و به خروج راحت مواد زائد از بدن کمک می‌کند. ضمنا ترخون نوعی ماده‌ ادرارآور هم هست و به متعادل ساختن میزان آب بدن کمک می‌کند.

سلامت چشم‌ها

ویتامین A موجود در ترخون در تقویت بینایی چشم‌ها بسیار مفید است. این ویتامین به دید بهتر و جلوگیری از انقباضات چشم یا ممانعت از ایجاد بیماری‌های دژنراتیو چشمی تباهی یا دژنراسیون ( degeneration) یاری می‌رساند.

تقویت سلامت تولیدمثل در زنان

ترخون به رفع مشکلات قاعدگی و حفظ سلامت مجاری تولیدمثل زنان نیز کمک می‌کند.

برگ گیاه ترخون سرشار از ویتامین C است که به ساخت سیستم آنتی بادی بدن کمک می‌کند. با تقویت سیستم ایمنی، بدن شما دچار عفونت های ویروسی ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا نخواهد شد، به شما توصیه می‌کنیم که چای و دمنوش ترخون را حتما امتحان کنید.

تقویت دندان و استحکام لثه

ترخون هم مثل دیگر گیاهان دارویی (میخک) می‌تواند مشکلات و بیماری های مربوط به دهان و دندان را رفع کند. کلسیم و فسفر موجود در برگ های سبز ترخون می‌تواند به تقویت دندان ها، استخوان فک و استحکام لثه کمک کند. برگ های ترخون به دلیل وجود ماده اوژنول باعث کاهش درد دندان می‎شود.

از سبزی ترخون مانند نعناع بوی بد دهان را رفع می‌کند. همچنین این گیاه و سبزی، خاصیت ضد التهابی و سم زدایی دارد؛ درنتیجه می‌تواند تعرق زیاد و بوی بدن را کاهش دهد. همچنین این سبزی به درمان درد مفاصل و رماتیسم کمک می‌کند.

سلامت چشم

برگ ترخون سرشار از ویتامین A است که باعث سلامت چشم و تقویت بینایی می‌شود. مصرف این سبزی معطر می‌تواند شما را مثل عقاب تیزبین کند. ترخون آب مروارید چشم را برطرف می‌کند.

ارزش غذایی

از نظر تغذیه ای ، این گیاه می تواند تقویت کننده های گیاهی و آنتی اکسیدان ها به رژیم غذایی شما بیافزاید. USDA گزارش می دهد که یک قاشق غذاخوری ترخون خشک حاوی حدود:

5 کالری

0.9 گرم کربوهیدرات

پروتئین 0.4 گرم

چربی 0.1 گرم

فیبر 0.1 گرم

منگنز 0.1 میلی گرم (7 درصد DV)

0.6 میلی گرم آهن (3 درصد DV)

19.9 میلی گرم کلسیم (2 درصد DV)

6.1 میلی گرم منیزیم (2 درصد DV)

52.8 میلی گرم پتاسیم (2 درصد DV)

فواید سلامتی

1. بهبود هضم

روغنهای موجود در ترخون آبهای هضم طبیعی بدن را تحریک می کنند ، و آن را به عنوان یک دستگاه گوارش عالی نه تنها به عنوان یک غذای بی اشتها (که به اشتعال اشتها کمک می کند) ، بلکه به هضم غذا به درستی تبدیل می کنند.

این ماده می تواند از ابتدا تا انتها به روند هضم کمک کند ، از دفع بزاق دهان تا تولید آب معده در معده و حرکت پریستالتیک در روده ها

بیشتر این قدرت هضم ناشی از کاروتنوئیدهای ترخون است . دپارتمان غذا و علوم تغذیه ای کالج دانشگاه کورک در ایرلند تأثیر گیاهان حاوی کاروتنوئیدها بر هضم را بررسی کرد. نتایج نشان داد که این گیاهان "به جذب کاروتنوئیدهای زیستی قابل دسترسی" کمک می کنند ، که به نوبه خود باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش می شود.

2. خواب بهتر

اگرچه از نظر علمی اثبات نشده است ، ترخون ممکن است به مشکلات مربوط به خواب مانند بی خوابی کمک کند . برخی از گیاهان دارویی پیشنهاد می کنند قبل از اینکه یونجه بزنید برای آرام کردن سیستم عصبی و تشویق خواب آرام ، چای ترخون بخورید.

در صورت مصرف در هنگام خواب ، یک چای ساخته شده از یک قاشق چایخوری از برگهای تازه تا یک فنجان آب گرم می تواند به شما در خواب بهتر کمک کند. فرانسوی ها به طور سنتی از چای ترخون به عنوان درمانی برای بی خوابی استفاده کرده اند ، و حتی WebMD نیز از آن برای تقویت خواب استفاده می کند.

3. قاعدگی را تشویق می کند

برخی از زنانی که قاعدگی را سرکوب کرده اند ، ترخون را مفید می دانند. این گیاهان دارویی برای تشویق قاعدگی و کمک به حفظ سلامت کلی دستگاه تناسلی زنان ترویج می کنند. هیچ تحقیق علمی برای تهیه نسخه پشتیبان از این ادعا وجود ندارد ، اما برای اینکه در امنیت باشید در مصرف باردار یا شیرده ، از آن را روی ترخون بیش از حد نکنید و در صورت مکمل آن را مصرف نکنید.

با این حال، آویشن، یک گیاه مشابه، اخیرا پیدا شده است به از بین بردن گرفتگی عضلات دوره و ترویج قاعدگی. از آنجا که ترخون بسیاری از همان تأثیرات را دارد ، ممکن است نشان دهد که چرا گیاه شناسان از آن برای اهداف قاعدگی استفاده کرده اند.

4- داروی ضد درد

در طول تاریخ ، داروهای گیاهی سنتی از برگهای تازه ترخون به عنوان داروی خانگی برای تسکین درد دندان استفاده کرده اند . گفته می شود یونانیان باستان برگها را برای بی حس کردن دهان جویده اند. تحقیقات نشان می دهد که این اثر تسکین دهنده درد ناشی از مقادیر زیاد اوژنول ، یک ماده شیمیایی بیهوشی است که در گیاه وجود دارد. روغن میخک ، یکی دیگر از داروهای پرطرفدار طبیعی دندان دندان ، حاوی همان اژنژن تسکین دهنده درد است. ترخون همچنین می تواند به کاهش لثه های درد که اغلب با دندان درد همراه هستند کمک کند.

5. باکتری ها را می جنگد

دو نوع باکتری که بسیار شناخته شده و بسیار خطرناک هستند Staphylococcus aureus ( علت عفونت استاف) و Escherichia coli (E.coli ) هستند. جوش ، سوزش ، مسمومیت غذایی ، سلولیت و سندرم شوک سمی همه نمونه هایی از بیماری هایی هستند که می توانند در اثر باکتریهای استافیلوکوک ایجاد شوند . برخی از انواع E. coli می توانند باعث اسهال شوند ، در حالی که برخی دیگر باعث عفونت مجاری ادراری ، بیماری تنفسی و ذات الریه و سایر بیماری ها می شوند.

اسانس ترخون فعالیت ضد باکتریایی را در برابر استافیلوکوکوس اورئوس و اشرشیاکلی اثبات کرده است . مطالعه ای در سال 2012 که در مجله میکروبیولوژی ایران منتشر شد ، نشان می دهد که اسانس ترخون نه تنها می تواند باکتری های خطرناک را از بین ببرد ، بلکه این توانایی باعث می شود آن را به عنوان یک نگهدارنده طبیعی ، به ویژه در پنیر ، یک انتخاب عالی قرار دهد.

روغن اسانس ترخون همچنین می تواند به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی طبیعی برای SIBO ، که مخفف "رشد زیاد باکتری روده کوچک" است ، تعریف شود که به عنوان باکتری بیش از حد در روده کوچک تعریف شده است. مطالعات نشان می دهد که سالهاست که به عنوان داروی گیاهی SIBO مورد استفاده قرار می گیرد و اثرات مثبت زیادی در برابر این بیماری نشان می دهد.

6. قند خون را کاهش می دهد

تحقیقات حاکی از آن است که عصاره ترخون می تواند به کاهش قند خون در حیوانات و افراد با حساسیت به انسولین کمک کند.

یک مطالعه منتشر شده در مجله مواد غذایی دارویی نشان داد كه وقتی ترخون قبل از غذا مصرف می شد ، شركت كنندگان كاهش قابل توجهی در ترشح انسولین كامل نشان دادند و به عادی سازی سطح قند خون آنها كمك می كند.

ترخون

در استفاده از آشپزی بسیار محدود است و عمدتاً از مواد تازه و پخته نشده استفاده می شود

روغن ضروری یک کمک هضم کننده و اشتها آور است

در خانواده آفتابگردان

فقط تعداد انگشت شماری از گونه ها

عطر و طعم آنیزه دارد

آرام بخش آرام

آویشن

به طور گسترده ای در هر غذای مرزی استفاده می شود و تقریبا همیشه پخته می شود

روغن آویشن ، با نام مستعار تیمول ، ضد عفونی کننده است

در خانواده نعناع

بیش از 300 گونه

طعم لیمو

نحوه استفاده

بهتر است از ترخون تازه و به طور کامل در برگ استفاده کنید. شما باید به دنبال شاخه هایی با برگ های روشن و سبز باشید. آن را در یک حوله کاغذی مرطوب و مرطوب بپیچانید و آن را در یک کیسه پلاستیکی در یخچال قرار دهید. این می تواند چند روز از این طریق ادامه یابد.

برای خرد کردن ترخون تازه ، با نگه داشتن ساقه در نوک با انگشتان خود و کشیدن انگشتان خود به آرامی از ساقه به سمت پایه شروع کرده و برگها را جدا کنید. بعد ، ساقه را دور ریخته و برگ ها را خرد کنید.

نسخه خشک شده گزینه ای بیش از حد و به راحتی در دسترس است ، اما از طعم تازه آن تازه تر است. همچنین برگهای تازه را برای استفاده های بعدی خشک کرده یا منجمد می کنید. برگها را خشک کرده و آنها را در یک ظرف هوایی در جای خشک و خنک نگهداری کنید. اگر می خواهید مسیر فریزر را طی کنید ، آن را بشویید و خشک کنید و سپس برگ ها را در کیسه های فریزر یا در سینی های مکعب یخ با کمی آب قرار دهید. ترخون یخ زده می تواند به مدت یک ماه ادامه یابد.

طعم ترخون شبیه انیسون است. دارای طعمی لطیف و شیرین است. به همین دلیل ، در پخت و پز با تخم مرغ ، غذاهای دریایی ، مرغ ، گوشت گوسفند و گوشت گوساله به خوبی جفت می شود. غالباً به جز لیمو با سایر طعم ها مخلوط نمی شود ، به همین دلیل به طور معمول ماده محکم در یک ظرف یا ماریناد است.

استفاده از ترخون شامل افزودن به منظور تقویت بسیاری از سس ها ، مانند سس مایونز و سس بنارایز است. این یکی از چهار علف گیاه خوب در پخت و پز خوب فرانسه است و در بسیاری از غذاهای فرانسوی گنجانیده شده است. شما همچنین می توانید سرکه ترخون را برای سس ها با کبودی آسان برگ های تازه و سیر کردن برگ ها در یک سرکه سفید خنثی تهیه کنید.

افکار نهایی

ترخون گیاهی شگفت انگیز است که طی هزاره از آن برای پخت و پز و شفابخش استفاده شده است. عطر و طعم لطیف و شیرین آن ، بسیاری از هنرهای آشپزی را به خود جلب می کند و می تواند هنگام استفاده تازه از آن ، طعم آنیسونی ظریف به غذاهای شما بیافزاید.

گیاه دارویی خوب روی سیستمهای عصبی و گوارشی تأثیر دارد ، و به بدن ما کمک می کند تا مواردی مانند دندان درد ، مشکلات گوارشی ، عفونت های باکتریایی ، عادت ماهانه و بی خوابی را بر طرف کند.

اگرچه با طیف های وسیعی از طعم ها ترکیب نمی شود ، اما اضافه کردن گیاه به انواع ظروف و سس ها پیچیدگی طعم و مزه ای را ایجاد می کنند که همچنین به طور طبیعی سلامتی شما را تقویت می کند.

"اژدها کوچک" قطعاً به ما دلایل خوبی می دهد تا از عطر و طعم جالب آن بپذیریم و شروع به افزودن آن به باغ ها و لیست های مواد غذایی هفتگی خود کنیم!

draxe

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده