بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» خواص جالب و عجیب بهار نارنج چیست؟

خواص جالب و عجیب بهار نارنج چیست؟

گلهای سفید در بهار و درختان نارنج می توانند گلهای صورتی تولید کنند.

به طور کلی ، زیباترین و معطرترین شکوفه درخت نارنج است که در بهار رشد می کند و بوی بسیار معطر دارد و در فصول پاییز و زمستان جایگزین شکوفه پرتقال می شود.بهار نارنج به شکوفه درخت نارنج گفته می‌شود. درخت نارنج به صورت بومی در جنوب چین و شمال شرقی هند می‌روید و بسته به انواعش از 8 تا 15متر ارتفاع دارد. غنچه‌های درخت نارنج در اواخر زمستان تشکیل می‌شوند و در اوایل بهار شکوفه‌های سفید رنگ معطر آن کاملا باز می‌شوند.

شکوفه های نارنج تقریبا در اردیبهشت بر درختان نارنج دیده می شوند. این گل های سفید و نباتی رنگ خیلی زود می ریزند. از شکوفه های تازه برای تهیه عرق بهار نارنج و مربا و از شکوفه های خشک شده برای تهیه دمنوش بهار نارنج استفاده می شود.

البته ایرانی ها گاهی چند پر بهار نارنج را برای بوی خوش آن به چای سیاه نیز اضافه می کنند. قسمت مورد استفاده نارنج، گل، پوست میوه و آب نارنج می‌باشد که همگی دارای خواص دارویی هستند. خلال بهار نارنج شامل پوست بیرون خشکیده میوه رسیده سیتروس اورانتیوم جدا شده از لایه گوشتی سفید می‌باشد.

گل‌های بهار نارنج به صورت منفرد و یا چندتایی در طول محور شاخه‌ها قرار گرفته‌اند. این گل‌ها، معطّر، ترد و شکننده هستند.گل‌های نارنج به نام بهار نارنج در ایران مشهور است که قسمت مهم مورد استفاده آن می‌باشد. در اواسط بهار گل‌های نارنج شکفته می‌شوند و سریعاً میریزد. این گلها جهت تهیه مربا و عرق بهار نارنج استفاده می‌شوند.

گل بهار نارنج و عرق آن به عنوان آرام‌بخش و مدرّ مصرف سنتی دارد. شربت بهار نارنج که با اضافه کردن عرق بهار نارنج به شربت آب و شکر تهیه می شود، یک نوشیدنی معطر و خوش طعم برای پذیرایی از مهمانان است.طبع بهار نارنج در طب سنتی گرم و خشک ذکر شده و مصرف آن برای رفع سردی مفید است.

شکوفه های نارنج تقریبا در اردیبهشت بر درختان نارنج دیده می شوند. این گل های سفید و نباتی رنگ خیلی زود می ریزند. از شکوفه های تازه برای تهیه عرق بهار نارنج و مربا و از شکوفه های خشک شده برای تهیه دمنوش بهار نارنج استفاده می شود.

برای جلوگیری از آسیب دیدن لباس توسط حشرات ، می توانید به جای استفاده از نفتالین ، از پوست خشک و شکوفه های نارنج استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است که عطر و خواص درمانی در روغنهای اساسی مرکبات بیشتر است و از آنجا که روغن اساسی رایحه مرکبات از مواد اصلی رایحه بسیار غنی است ، از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و به صورت بهینه است. مقدار آن نیز زیاد است. در آخر لازم است بدانید که تأثیر فنر نارنج در یک ظرف مسی تا هفت سال و در یک ظرف شیشه ای تا یک سال طول می کشد.

اگر جز این گروه‌ها هستید بیش از دیگران بهارنارنج مصرف کنید | بهداشت نیوز

به این سوال پاسخ دهیم که خواص بهار نارنج چیست؟

باعث آرامش سیستم عصبی میشود و سردردهای میگرنی را تا حد زیادی کاهش می دهد. تقویت کننده معده است و برای درمان بی نظمی تپش قلب ، درمان اضطراب و کاهش اضطراب توصیه می شود. همچنین برای کنترل تشنج و حمله قلبی توصیه می شود.

اشتها و ضد سرفه. درمان های مربوط به درد شکم ، نفخ ، اسپاسم ، سو هاضمه ، فشارهای عصبی و ناراحتی های عاطفی و عاطفی نیز از جمله موارد استفاده روغن اسانس نارنج است. یک دسته ازشکوفه های بهارنارنج برای تسکین قولنج عصبی مفید است.

 استفاده در طب سنتی

 پادزهر سم گزندگان، شادی‌بخش، مقوی مغز و ریه و دستگاه گوارش است. بوئیدن شکوفه آن مقوی مغز و تحلیل‌ برنده زکام است و عرق آن که ماءالقداح و عرق بهار نامیده می‌شود، جهت رفع ضعف مغز و گشودن منافذ بدن و رفع نزله‌ها، بسته بودن منافذ استخوان پرویزنی، درد سینه، تپش قلب، قولنج، تقویت اشتها و از بین بردن آروغ و نفخ استفاده می‌شود و با آب کرفس در سنگ گرده و مثانه مؤثر است. همچنین مصرف آن به همراه مرجان سائیده شده، برای طحال بسیار خوب است. مصرف آن از طریق واژن، قاعده‌آور و اصلاح‌کننده وضع رحم است و با شیر مادیان به آبستنی کمک می‌کند. در موارد اسپاسم به ویژه درد ناحیه شکم کودکان، ضعف اعصاب، بی‌خوابی‌های با منشاء عصبی، ضعف جریان گردش خون و ضعف بدنی استفاده می‌شود، اما زیاد بوئیدن آن موجب بی‌خوابی می‌شود. گفته شده است که آشامیدن آن جهت درمان اسهال رطوبی مفید است و در درمان برونشیت مزمن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده‌های بهار نارنج در طب چینی شامل درد اپی‌گاستریک، استفراغ و کم‌ اشتهایی می‌باشد.

چای و دمنوش بهار نارنج

10 گرم بهار نارنج را در دو لیوان آب‌جوش بریزید و به مدت حدودی 20 دقیقه بجوشانید، سپس آن را از صافی عبور داده و ‌همراه با یک قاشق سوپ‌خوری عسل یا نبات بنوشید.

سردرد‌های عصبی و میگرنی را سریعا کاهش می‌دهد. از دیگر خواص چای بهار نارنج میتوان به تقویت معده و رفع اضطراب و استرس و تپش نامنظم قلب اشاره کرد. چای بهارنارنج تشنج‌ها و همچنین حملات قلبی را کنترل می‌کند.

پوستر خواص و فواید بهار نارنج

آرامش اعصاب دمنوش آن باعث ایجاد آرامش و کاهش اضطراب و تحریکات عصبی، تاثیرات مثبتی روی سیستم عصبی می‌گذارد. همچنین این دمنوش برای رفع قولنج‌های عصبی و برطرف کردن غم و افسردگی بسیار مفید است.

بهبود دستگاه گوارش دمنوش بهار نارنج به تسکین درد‌های پی در پی شکمی، درمان درد‌های نفخ معده، اسپاسم، سوء هاضمه و مفید است. به طورکلی مصرف منظم دمنوش بهار نارنج اشتهاآور است و تاثیر بسیاری در تقویت معده دارد.

در روز‌های گرم سال، با افزایش دما و میزان تعریق، رفتار و خلق و خوی بسیاری از افراد تغییر می‌کند. برای جلوگیری از این تغییر رفتار، بهتر است هر روز عصر نصف لیوان عرق بهارنارنج را با نصف لیوان آب خنک و یک قاشق سکنجبین شیرین کرده و میل کنید.

رفع سنگ کلیه استفاده بهارنارنج به همراه آب کرفس، جهت استخراج سنگ‌های کلیه و مثانه و خرد کردن آن‌ها بسیار مفید می‌باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن بهار نارنج سرشار از آنتی اکسیدان است که از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و موجب کاهش خطر ابتلا فرد به بیماری‌های جدی و مزمن و در نهایت موجب تقویت سیتم ایمنی بدن می‌شود.

درمان سردرد‌های میگرنی در طب سنتی، دمنوش بهار نارنج را برای تسکین سردرد‌های عصبی و میگرن استفاده می‌کنند.

درمان ناراحتی‌های معده برای بهبود هضم غذا و کاهش ناراحتی‌های معده می‌توان، مقداری عرق بهار نارنج به چای اضافه کرد.

رفع بزرگی طحال مصرف منظم و مداوم بهار نارنج موثر است.

کنترل حمله قلبی پیشگیری از حمله قلبی و کنترل تشنج‌های عصبی از دیگر خواص دمنوش بهار نارنج در طب سنتی است. دمنوش بهار نارنج به برطرف کردن تپش نامنظم قلب کمک می‌کند و با تنظیم سطح فشار خون از طریق افزایش گردش خون در رگ‌ها از بروز سکته‌های ناگهانی پیشگیری می‌کند.

رفع یبوست افرادی که مشکل یبوست دارند، آب بهار نارنج را همراه با عسل میل کنند.

نرم و روشن کردن پوست آب بهار نارنج باعث درخشندگی و تنظیم رنگ پوست می‌شود. می‌توانید آن را به عنوان تونر طبیعی استفاده کنید که باعث آبرسانی و درخشندگی پوست می‌شود. علاوه بر این در درمان آفتاب سوختگی‌های خفیف، قرمزی و التهاب پوست هم موثر است.

بهار نارنج سرشار از ویتامین‌ B، ویتامین Dو C است. همچنین سرشار از منگنز، کلسیم، روی، سلنیوم، مس، سدیم و پتاسیم است. این مواد مغذی برای سلامتی بسیار مفید هستند و به تقویت سیستم ایمنی و محافظت از بدن کمک می‌کنند.

انواع شربت بهار نارنج شامل

نوشیدن شربت خنک بهار نارنج، تاثیر مستقیم بر سیستم عصبی دارد، بسیار آرام‌بخش است و در کاهش سردردهای عصبی موثر است.

شربت بهار نارنج و بید مشک

بید مشک گیاه ضد تب و ضد درد است و استفاده از آن در شربت بهار نارنج به بهبود علایم سرما خوردگی کمک می‌کند. بید مشک باعث تقویت اشتها و سیستم گوارشی می‌شود و ترکیب آن با بهار نارنج بسیار خوش‌طعم و مفید است.

شربت بهار نارنج و گلاب

این شربت برای تسکین اعصاب بسیار مفید است. ترکیب گلاب و بهار نارنج ضد تشنج است. این نوشیدنی در بهبود اضطراب و افسردگی موثر است.

شربت بهار نارنج و خاکشیر

از پرطرفدارترین‌ شربت‌های تابستانی، شربت بهار نارنج و خاکشیر است. تهیه این شربت بسیار ساده است و خواص بسیاری برای بدن دارد. خاکشیر داروی ضد نفخ و یبوست است و ترکیب آن با بهار نارنج به مشکلات گوارشی کمک می‌کند.

شربت بهار نارنج و عسل

این شربت برای کسانی که مشکلات گوارشی و معده‌درد دارند، بسیار مناسب است. بهار نارنج و عسل هر دو برای درد معده مفید هستند. این شربت به کاهش رفلاکس و اسید معده کمک می‌کند.

File:Bitter orange - Citrus aurantium 06.JPG - Wikimedia Commons

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده